Fantastiska vetenskapare!

Det finns många intressanta personligheter i vetenskapen. En del av dem blir verkliga kulturella ikoner, som Albert Einstein och Stephen Hawking, och kanske på ett annat vis Carl Sagan. Somliga blir hjältar inom en mindre grupp, som Richard Feynman (kultfigur bland fysiker och andra, jag inbillar mig att han var rätt bra på att odla myten om sig själv).

Sen finns det de som (lite som Einstein) fått närmas mytologisk status, som blivit arketyper inom sina hörn av populärkulturen. Jag upptäckte via Making Light att det finns en webbserie om Ada Lovelace och Charles Babbage (i en alternativ historia). Första delen presenterar den verkliga Ada. Rekommenderas.

En del personligheter i vetenskapshistorian var ju redan i livet äventyrartyper. Ett sekel senare levde Alfred Wegener, mer okänd person om än väldigt intressant — mannen som i mångt och mycket ligger bakom idéerna om kontinentaldrift. Det som slog mig när jag läste om honom (se förra inlägget) var att han hade en sån väldig bredd i sina ambitioner och kunskaper. Han disputerade i astronomi, men blev intresserad av den då rätt nya vetenskapsgrenen meteorologi. Han lärde sig flyga drake och ballong för att göra väderobservationer, och hade 1906 tillsammans med sin bror världsrekord i att hålla sig i luften oavbrutet: 52 timmar. Alfred Wegener tränade också hårt för att kunna delta i utforskningen av Grönland. 1912 deltog han i en expedition som gjorde den längsta expeditionen till fots över Grönlands istäcke. Han dog på Grönland 1930 under sin andra expedition där, troligen som följd av en hjärtattack. Geologi var bara ett perifert intresse, men det här med kontinentaldriften var det han skulle bli ihågkommen för senare.

Ballongfärder och differensmaskiner får mig förstås att tänka i banor av steampunk, och då måste man ju nämna Nikola Tesla, som blivit en ikon i dessa kretsar och får vara med i diverse berättelser.

När jag ändå har nämnt Ada Lovelace känner jag att jag också måste länka till a lab of their own, inlägget som Jennifer Oullette skrev på Coctail Party Physics på Ada Lovelace Day. Det handlade inte bara om Ada, utan även om andra kvinnor i vetenskapen och specifikt om fysikern Shirley Jackson. Det har ju ofta varit väldigt motigt för kvinnor att bryta sig in i traditionellt manliga områden. Desto svårare ändå att vara en svart kvinna i USA på 60-talet. Jackson har inte riktigt samma mytologiska aura som de personer jag nämnt ovan (fast där har vi Marie Curie och kanske Lise Meitner istället), men såna som hon har verkligen betytt mycket för att bana väg för andra.

Alla olika områden har väl sina egna viktiga figurer. Har du som läser detta några favoriter i vetenskapshistorien, personer som blivit hjältar eller ikoner?


Bonus, utanför ämnet för det här inlägget. En lustig anekdot Shirley Jackson berättade illustrerar också hur lätt det kan vara att råka snubbla in på känsliga områden när man bara inte tänker sig för:

Sometimes what seems like overt racism/sexism is simply poor social skills or awkward phrasing (we all suffer sometimes from foot-in-mouth syndrome). Case in point: she applied for a summer job at MIT in a physics lab as an undergraduate. She didn’t have any specific lab experience, but the professor asked, ”Well, can you cook?” When she said yes, he told her she was hired. Jackson, confused, replied, ”To do what?” It was not, as it happens, to whip up some tasty grits for his breakfast each morning; rather, the professor assumed that if she could cook, she had the practical skills necessary to learn her way easily around the lab.

(Har man otur kan såna här olyckliga misstag bidra till att bekräfta eller förstärka dåliga mönster (Se till exempel vad Samuel Delany skriver om rasism i science fiction, inte för att det är direkt relaterat till ämnet här men för att rasism är ett lite lurigt ämne och viktigt att fundera på). I det här fallet var det mest bara lustigt.)

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Forskare och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Fantastiska vetenskapare!

  1. Perifera kommentarer, men ändå:

    Jag vet inte om mitt intryck är korrekt, men jag har fått för mig att Feynman främst är en kultfigur bland amerikanska fysiker. Jag har läst igenom det mesta av hans ”Lectures on Physics” och, ja, de är bitvis ruggigt bra (även om jag har vissa invändningar av ytterst personlig karaktär som vi inte behöver dra upp nu), men… ibland blir jag bara så anti. Det känns ibland som att fysiker läser Feynman som fundamentalister läser Bibeln – det som står där är Sanningen.

    Jag har alltid haft ett gott öga till Lovelace och Babbage, ända sedan jag läste Gibsons och Sterlings ångpunksklassiker när jag var 15-16 år. Jag borde verkligen läsa om den boken nu när jag har mer koll på 1800-talet och det viktorianska England. Jag vill minnas att jag undrade vem katten den där Byron var. Tack för länken till serien föresten, den var ju hur rolig som helst!

  2. … och föresten, när jag ändå är i gasen: Tack för en bra blogg! Den är precis på det sätt som jag skulle vilja att min egna blogg var. Även om jag sällan kommenterar så läser jag i alla fall. Så nu vet du det :)

  3. åka skriver:

    Kul att du gillar min blogg! Jag tycker inte riktigt att jag har fått upp farten ännu, hoppas att det tar sig så småningom. Tänkte ju att detta skulle vara mitt sätt att hålla hjärnan igång under föräldraledigheten (nåja, ett av sätten i alla fall).

    Angående Feynman tror jag att det är figuren och personligheten som gör honom populär , mer än bara de där föreläsningarna (eller hans nobelprisbelönta insatser). Jag vet massor av folk, även icke-fysiker, som läst Surely You’re Joking, Mr Feynman och blivit imponerade.

Kommentera

