Uppsamling av fysiklänkar: mörk materia

Det här fysikbloggandet har fått lite lägre prioritet i mitt liv under en period, och under tiden har jag samlat ihop över femtio (!) öppna flikar i min webbläsare med idéer om saker jag vill skriva om. Det börjar bli lite ohanterligt, så jag har beslutat mig för att helt enkelt göra ett par inlägg med rena länkdumpar av en del av de saker jag samlat ihop och sedan börja från grunden och skriva om nya saker. Jag börjar här med länkar till olika artiklar om mörk materia.

I stort sett alla länkar går till sidor på engelska. Nivån på innehållet är lite varierande, från väldigt enkla saker till rena vetenskapliga artiklar.

The Era of Dark Matter Detection förklarar varför vi snart väntar oss upptäcka mörk materia, och lite om vad man förväntar sig. Inklusive Feynman-diagram av växelverkan, och lite djupare diskussion än vanligt.

New insights into particle detection with superheated liquids — den senaste artikeln jag varit med att skriva, nyligen publicerad.

Dark matter just fine, thanks En artikel om vad det finns för problem med MOND (modified Newtonian dynamics) som alternativ till mörk materia. (Det här är något jag ofta får frågor om.) Framför allt: även med MOND behöver man mörk materia för en fullständig beskrivning av observationer som gjorts.

Dark Matter Search Experiments är en artikel från en sådan ”skola” som forskarstudenter ibland får åka på (närmare bestämt IVth International Pontecorvo Neutrino Physics School). Sådana översiktsartiklar brukar ofta vara en bra introduktion till ett ämne, och den här går igenom litegrann om olika tekniker som används för att försöka detektera mörk materia.

Dark matter no-show — ytterligare en av alla dessa rapporter från experiment som inte sett någon mörk materia. En till artikel som kommenterar samma resultat, av Jester som tycker att vi borde börja fundera på andra mörk materia-kandidater än de vanliga WIMP-modellerna.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Mörk materia. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Uppsamling av fysiklänkar: mörk materia

  1. Ping: Populär Astronomi - » Kommer AMS att säkra rymdfärjans plats i historieböckerna?

Kommentera

