Länkar vecka 41

Jag har haft väldigt fullt upp på sistone, och alla mina ambitiösa idéer om bloggande har fallit platt. Förra veckan blev det inte ens någon länksamling, så denna veckas länkar är kanske inte så färska — men förhoppningsvis intressanta än då, för någon.

Forskningsnyheter på YouTube
Det här har jag missat helt: Forskning.se har en YouTube-kanal.

Stunningly intact dinosaur fossil found in Germany
Ett fantastiskt fint fossilfynd, tydligen en hittills okänd art, och kanske det mest välbevarade dinosauriefossil som hittats i Europa.

Lite mer om Nobelpriset i fysik

Artikel i New Scientist

Dark Energy FAQ
Frågor och svar på Cosmic Variance.

Följetongen med de snabba neutrinerna har fortsatt.
Här är några av de saker jag hittat.

Vetandets värld: Snabbare än ljuset – då ställs fysiken på huvudet
Jag borde verkligen lyssna mer på Vetenskapsradion (och inte bara på …heute schon geforscht?).

Faster-than-light neutrinos? New answers flood in
New Scientist diskuterar de olika artiklar som dyker upp på arXiv efter det här resultatet.

Hade Einstein fel
När jag spanade lite hittade jag en liten artikel om detta på vad som visade sig vara webbplatsen för Nationellt ResursCentrum för Fysik. Det är en resurs för lärare — men förmodligen bra för andra allmänt fysikintresserade också.

Och slutligen: The Neutrino Song!

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Länkar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

