Länksamling vecka 8

Förra veckan hann jag inte riktigt med. Det är lite snärjigt ibland, det här att jobba heltid och ha barn och dessutom vilja göra andra saker vid sidan om.

Jag gör ju praktik på Vetenskapsradion nu, och det är verkligen jättekul. Hittills har man inte hört min röst i etern, men jag har skrivit flera stycken telegram som sänts (nyheter från Vetenskapsradion går i P1, tre gånger varje vardagsmorgon), och gjort två telefonintervjuer. Nästa vecka kanske även min röst kommer att höras litegrann. Jag har tre veckor kvar, och planen är att jag ska göra ett lite längre inslag innan jag slutar.

När jag knåpar med nyheter hittar jag förstås massor av intressanta saker som jag blir intresserad av men som inte passar eller får plats. Nu har jag tagit mig för att maila mig själv länkar så att jag ska hinna titta på de här sakerna, och en del av dem följer här.

  • Ingen som är intresserad av att följa vetenskapsnyheter lär väl ha missat att OPERA (som i höstas hade mätt hastigheten av neutriner och tycktes ha sett att de rörde sig fortare än ljuset) nu har meddelat att de har hittat två möjliga felkällor. Som vanligt har professor Matt Strassler gjort en utmärkt sammanfattning av läget:

    Den här artikeln fanns länkad i kommentarsfältet, och är rätt informativ (om man läser tyska): Messfehler könnten Überlichtgeschwindigkeit erklären.

  • När jag ändå länkar till Matt Strassler måste jag peka ut hans fantastiskt fina text Reflections on beauty in motion. Ni har väl tittat på månen och planeterna de senaste kvällarna? Det är Venus och Jupiter som är grejen. (Jag blev rätt nöjd med mig själv när jag hittade Mars också, utan att ens konsultera en stjärnkarta!) Det här inlägget innehåller fina figurer, som visar hur jordsken funkar, och varför det är så svårt att se Merkurius, och planeternas faser.
  • Definitivt onödigt genomtänkt, på ett bra sätt: Subjecting “Fridge Nuking” to Scientific Peer Review på Overthinking It. Ni vet, den där idiotiska scenen i den senaste Indiana Jones-filmen, där han gömmer sig i ett kylskåp för att överleva ett kärnvapentest? Den scenen. Har någon räknat en massa på, för att reda ut exakt vad som är fel, och på vilka sätt. Mycket grundläggande mekanik, men lite strålning och sånt också.
Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Länkar, Meta. Bokmärk permalänken.

Kommentera

