Länksamling: kosmisk strålning med mera

Nu så här under julledigheten tänkte jag försöka komma ikapp med en del saker. Till exempel de nära 100 flikar jag har öppna i min webbläsare med saker jag tänkt läsa … nån gång. Och när jag ändå läser en massa intressant kan jag passa på att göra en liten länksamling, för det var länge sedan nu!

Har du någonsin undrat vilka partiklar som har högst energi i universum? Ethan på Starts With A Bang berättar nästan allt som är värt att veta om kosmisk strålning.

Sen var det den här lilla texten: ”If your theory requires wormholes, try again” som jag sparade för att den fick mig att tänka på att jag aldrig riktigt försökt sätta mig in i vad det här med maskhål i rymden egentligen går ut på, och hur slutna tidslika kurvor (closed timelike curves, CTC) hänger ihop med dem.

Läste också om ett kvantchip anslutet till internet. Jag vill testa! Till att börja med finns det simulerade övningar online. Ganska svårt att begripa mig på vid en första anblick, men jag gillar tanken på att kunna leka med det här och klura ut det så småningom. (Om jag nu tar mig för med det nån gång och inte bara begraver det bland hundra öppna flikar.)

George Johnson med bloggen Fire in the Mind har skrivit en biografi över Murray Gell-Mann — han med kvarkarna. Nu har han tre blogginlägg strösslade med utdrag ur boken, där han skriver lite personliga reflektioner kring Gell-Mann, men också lite intressanta saker om att skriva om vetenskap, och bloggande: My first strange encounter with Murray Gell-Mann, The Terror of Error, samt An Idea as Grand as the Ritz.

Ja, det var inte alla 100 flikarna, men några av de (kanske) intressanta.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

