Ljus och regn

Häromdagen (det var nog i onsdags) promenerade jag från Rackarberget till Eriksberg i Uppsala strax före solnedgången. Det var ganska mycket tjocka grå moln, men solen lyste in under molnen och lyste upp dem underifrån och färgade dem guldgula på ena sidan av de lägre delarna. Eftersom molnen hade ganska mycket struktur såg det väldigt dramatiskt ut. När jag kom på banvallen bakom Ekeby såg det särskilt effektfullt ut, med virvlar i molnen. Jag såg ett lätt regn dra in, och när det kom i ett visst läge bröt det ljuset så att det såg ut som en stor gyllene gardin som drogs för från ett mörkgrått tak, halva världen såg ut att lysa. Vackert, på ett nästan lite skrämmande sätt. Jag har faktiskt aldrig sett något liknande. Den där starkt gula färgen är lite ovanlig för solnedgångar, de brukar ofta vara rödare — undrar vad som gjorde den så gul just den dagen? Här finns några bilder på ett liknande regn, fast rött i stället för gult och inte lika mycket (längst ner på sidan). (Någon mer som såg detta i Uppsala, förresten? Eller tog några bilder?)

Jag letade lite efter optiska fenomen i atmosfären, och hittade en webbplats med fantastiska bilder, och länkar till många andra ställen med information om ljus i atmosfären: Atmospheric Optics. Rekommenderas! Såna här pärlemormoln kommer jag ihåg att jag blev väldigt fascinerad av första gången jag såg dem.

greenlerDetta fick mig också att tänka på den här boken: Rainbows, Halos and Glories av Robert Greenler. Det är en väldigt bra bok, som jag faktiskt nu funderar på att försöka skaffa mig. Här finns tydliga och begripliga förklaringar av en massa optiska fenomen i atmosfären, utan överförenklingar. Det är väl inte den lättaste läseboken i ämnet, men för den som vill ha lite mer detaljer om hur det faktiskt funkar vill jag minnas den som fantastiskt bra. Det var ett tag sedan jag såg den (på ett bibliotek, jag har aldrig ägt den), men jag minns att det finns fina figurer och diagram som man kan ha glädje av även om man inte lusläser boken.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Nivå: grundläggande (2), Nivå: gymnasiet (3), optik, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

