Hur man pratar med vanligt folk om vetenskap på ett effektivt sätt

Innan jag lämnade Kanada var jag på science fiction-världskongressen Anticipation i Montreal. Där passade jag på att lyssna på ett föredrag av Chad Orzel (som skrev artikeln jag refererade till i förra inlägget). Jag följer hans blogg Uncertain Principles, och därför visste jag redan vad han skulle säga, men det är ju kul att se det i mer direkt och diskuterande form. Det handlade alltså om hur man som forskare kan prata med folk om vad man sysslar med. Här finns hans slides, men jag tänkte också sammanfatta — på svenska — de viktigaste sakerna jag tänkte på under det här föredraget.

Jag tycker att Chad Orzel har en viktig poäng när han säger att det är viktigt att begripa att vetenskap är en process, och att det hör till den att dela med sig av vad man kommit fram till. För att understryka det här tog han lite historisk bakgrund, och påpekade att vetenskap inte blev vetenskap förrän man började göra just detta. Han jämförde också Newton, som skrev så komplicerat som möjligt för att slippa prata med folk som inte var så smarta, med Galileo som skrev lättillgängligt för att nå ut.

Hur gör man då, för att nå folk? Chad var rätt praktiskt inriktad, och listade handfasta tips, där man kan välja att fokusera på en eller flera av de här vinklarna:

  • Låt det handla om människor, det är engagerande. Han tog upp boken Longitude av Dava Sobel som ett bra exempel (jag ska läsa den vid tillfälle!).
  • Se till att det är relevant, genom att knyta det till sånt som publiken redan är intresserade av.
  • Gör det vackert!. Tjusiga bilder väcker nyfikenhet, vilket man kan se på den uppmärksamhet rymdbilder från Hubble-teleskopet får, eller en del av bilderna från LHC-experimenten.
  • Gör det underhållande. Här talade Orzel väl om komediserien Big Bang Theory, och om NUMB3RS (mindre realistisk men förmedlar en positiv bild av vetenskapen menade han), och om program som The Science and Entertainment Exchange.
  • Låt folk delta, eftersom man blir mer intresserad av det man kan göra själv. Jag tror att de där Galileo-ögonblicken man försöker erbjuda folk under det internationella astronomiåret är en bra grej.
  • Visa explosioner! Chad Orzel är en varm vän av Mythbusters, för att serien lär ut attityden att man kan granska och testa hur saker är. En av lockelsefaktorerna med den här serien är enligt honom att deras experiment är visuellt effektfulla.
  • Visa de lustiga och märkliga sidorna.

Han hade andra råd också. Till exempel att man måste lära sig att vara väldigt tålmodig. Allting är nytt för någon, och man måste vara beredd att förklara samma sak om och om i det oändliga. Det gäller att finslipa förklaringarna, och motså att hoppa över dem när man själv börjar tycka att det är tråkigt.

En sak som han varmt rekommenderar är att starta sin egen blogg, för att öva sig i att skriva och se vad man själv kan och gillar. Han berättade historien om hur hans egen text där han pratar med sin hund om kvantfysik blev länkad från BoingBoing, vilket ledde till 50000 läsare och sedan bokkontrakt (hans bok How to Teach Physics to Your Dog kommer snart ut). Såna framgångar kan ju inte alla räkna med, men det är en bra historia.

Man kan också till exempel söka upp möjligheter att prata med skolungdomar (i skolor, eller låta dem komma på studiebesök). Han rekommenderade också varmt att lära sig hur man pratar med journalister, både för tv, radio och tidningar. (Det är en sak jag själv är lite rädd för, ska jag erkänna, det borde jag nog ta tag i.)

Slutligen: hitta dina egna styrkor och spela på dem, utforska vad du gillar att göra och vad som funkar för dig.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Kommunikation och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hur man pratar med vanligt folk om vetenskap på ett effektivt sätt

  1. Ping: VA-bloggen · Forskare och andra människor – fortsättning

Kommentera

