Månar

galileosdreamJag har börjat läsa Galileo’s Dream av Kim Stanley Robinson, en roman om Galileo Galilei. Inspirerad av hans framgångar med att bygga förbättrade teleskop tog jag fram min fältkikare och gick ut på balkongen för att spana på jupiter. Månar! Kikaren och min vana är inte tillräckligt bra för att jag skulle kunna se alla fyra, men två var lätta att hitta. En snabb konsultering av min Observer’s Handbook talade om för mig att det var Europa på vänster sida och Ganymedes på andra sidan. Jag borde verkligen titta mer på stjärnhimlen, det här är ju rätt fascinerande. (Jag har ju skaffat mig Observer’s Handbook och allt.)

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Astronomi, Nivå: grundläggande (2) och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

