Allmänbildning, och att prata med andra forskare

Någonstans läste jag att forskare själva får sin forskningsinformation från populärvetenskap, så fort det handlar om något utanför deras eget smala område. Det verkar inte alls orimligt. Det skulle vara kul att se någon statistik på vilka de är som läser ”populärvetenskap” på relativt hög nivå, som till exempel Scientific American.

Det kan bli lustigt när man gör tvärvetenskapliga projekt, att försöka överbrygga kultur- och kunskapsgapet mellan olika sorters forskning. Jag läste i Symmetry Magazine om planerna på ett nytt djupt underjordiskt laboratorium (DUSEL). Där stod det om ett möte där olika sorters forskare mötts för att diskutera sina behov och vad de vill ha labbet till.

”Vänta nu”, avbröt en partikelfysiker under en presentation om underjordiska livsformer. ”Vad är en prokaryot?”

”Jo”, svarade talaren, ”det betyder troligen ungefär lika mycket för dig som neutrino-mixning betyder för mig”

(Min översättning. Heter det ”neutrino-mixning”? Det är vad jag skulle säga i vardagssammanhang, men det ser fel ut i skrift. Ovana kanske.)

I ett inlägg nyligen funderade jag en smula över ”allmänbildning”, och vad man borde kunna förväntas veta om olika saker. Andra har grunnat på samma sak, förstås. Jag tycker att en rimlig definition på allmänbildning är det som ingår i de gemensamma referensramarna i vår kultur — fast det är ingen exakt definition, och varierar väldigt mellan olika kretsar av människor. Man kommer alltid att vilja att det man själv tycker är viktigt ska ingå i fler människors referensram, och så kämpar man om uppmärksamheten.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Forskarvärlden, Kommunikation, Nivå: allmän (1). Bokmärk permalänken.

Kommentera

