Nivå på denna blogg (lite meta)

Nu har jag bloggat här ett tag, och tycker att jag fått upp farten litegrann. Nu ska jag bara ha läsare också 😉 Det är ju jättekul när det kan bli lite diskussion, och jag lär mig oerhört mycket på sånt. När jag skrev om galaxrotation och mörk materia (innan jag startade Stjärnstoft och kugghjul) blev det en hel konversation i kommentarerna, om hur egentligen galaxers spiralarmar uppstår. Väldigt intressant och kul, sånt som tvingar mig att tänka en tanke till slut (eller i alla fall grunna vidare en bit).

Jag startade en separat fysikblogg när jag ville satsa på att skriva mer om sånt här, för att göra det lite lättare för folk som kanske mest bara är intresserade av fysiken och inte boknörderiet som jag oftast skriver om på Landet Annien.

Jag hoppas lite att det så småningom ska kunna finnas material här som till exempel kan vara kul för fysiklärare och för folk som läser populärvetenskapliga tidskrifter, men även för såna som jobbar med forskning själva. Eftersom jag inte vill nischa mig alltför mycket, och kanske skriver för lite olika målgrupper i olika inlägg, så märker jag inläggen med ”nivå”. Jag tänkte att nivån skulle ange ungefär hur mycket förkunskaper jag förutsätter hos de tilltänkta läsarna för att man ska kunna välja bara dem som passar en själv (eller åtminstone vara förvarnad om svårighetsgraden, sen kan man förstås läsa alla inlägg ändå om man vill).

Här är de nivåer jag tänkt mig:

  1. allmän, förutsätter bara nyfikenhet
  2. grundläggande, förutsätter att man vet ungefär så mycket som man (förhoppningsvis) lärde sig på grundskolan
  3. gymnasiet, förutsätter gymnasiekunskap i fysik och kanske matte
  4. intresserad, för läsare som är rätt insatta, läser mycket populärvetenskap och har sånt här som aktivt intresse
  5. högskola, läsare som pluggar eller jobbar med fysik

Jag har inte skrivit något på nivå 4 eller 5 ännu, men de övriga kan man sortera fram genom att välja dem under ”Kategorier” här till vänster.

Funkar detta? Några synpunkter?

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Kommunikation, Meta. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Nivå på denna blogg (lite meta)

  1. mjn skriver:

    Jag gillar bloggen, men läser den tyvärr nästan uteslutande via RSS så jag missar mestadels diskussionerna. Får försöka bli lite mer deltagande och då och då titta in direkt till bloggen istället.

    Jag tycker att du hittat en bra nivå och gillar de lite längre diskuterande posterna. Har haft problem med att hitta en stil för Under Lagerbladet. Det är svårt, men jag tycker att du lyckats bra.

    Eftersom jag tillhör nivå 5 så kan jag nog överleva även utan ett klassificeringssystem. Jag är inte säker på att det behövs annars heller. Jag tror inte så många bryr sig om nivån, om man förstår är det bra, om inte så lär man sig säkert något nytt i alla fall.

  2. Terra skriver:

    Jag skriver ju om geovetenskaper – men jag finner föga glädje i att gå för djupt in i detaljer på nivåer som folk som inte läst geologi har. Jag har nämligen kunnat konstatera att jag får noll respons på dyl bloggposter. Och jag kan förstå, för när jag själv ögnar igenom den stora amerikanska geobloggosfärens poster i min rss-läsare brukar jag inte läsa inlägg som påminner mer om vetenskapliga artiklar än som populärvetenskap. Det är helt enkelt allt för seg läsning mer än i undantagsfall. Jag läser hellre en bloggpost om ”världens största trilobitfossil” än jag läser en post om ekosystemet hos sjöliljor på Gotland så att säga… Man har väl nog med kursmaterial ändå att läsa som geostudent. Det ska ju vara kul att läsa en blogg och inte bara förmedlande.

    Bloggandet är ju förmedling och tankar om principer som man vill tala om. En kombination av dagbok, forum och våra förmedlande behov som vi uppenbarligen har. Det är inte och bör inte vara en snustorr vetenskaplig sak.

    Det utesluter ju inte att man inte kan skriva på hög nivå ibland, men då gärna med förklaringar så att fler än de 100% insatta kan hänga med. Man måste inte ha en låg minsta gemensamma nämnare heller såklart, men åtminstone alltid skriva så att ”morsan troligen skulle förstå”.

  3. Terra skriver:

    Det var lite offtopic det jag skrev….. men vad gäller dina kategoriseringar så tycker jag dem kan bli svåra att förverkliga. Det är så individuellt vad man tycker är hög eller låg nivå.

  4. åka skriver:

    Hmm. Jo. Det där med vad som är hög nivå vet jag ju själv att det beror väldigt på varifrån man kommer. Jag behåller nog kategorierna ett tag i alla fall, åtminstone som stöd för mig själv.

    Annars bloggar jag rätt mycket för att jag tycker att skrivandet gör det lättare att tänka igenom saker. Därför tänkte jag att det nog blir tillfälle att skriva något om till exempel tvärsnittet för spinnberoende spridning av mörk materia, eller så, och risken är ju då att man tappar läsare om man inte varnar ordentligt.

    Själv gillar jag verkligen att läsa bloggar med lite högre nivå (som RESONAANCES eller NEQNET), för att jag får insidesinformation om vad som händer i min egen bransch.

Kommentera

