Fysikblogg: Built on Facts

Det var länge sedan jag rekommenderade en fysikblogg, så nu tänker jag ta och presentera en av mina verkliga favoriter. Jag skulle önska att min blogg kan bli lite mer som Built on Facts av fysikdoktoranden Matt Springer.

Detta är en blogg som är inriktad mest på att diskutera fysik som inte nödvändigtvis är ny, men som är rolig och intressant. Det handlar ofta om problem i stil med dem man kan stöta på på grundutbildningen på universitetet, och han skäms inte för att använda matematik och formler. Det sägs ofta att formler skrämmer bort många läsare (det handlar väl om populärvetenskap som riktar sig till en allmänhet som knappt fått någon naturvetenskaplig utbildning), men någon ska ju skriva för dem som inte skräms av sånt också. Många inlägg är rätt lättsamma, en del mer djuplodande, men alla är välskrivna.

Jag ska ge några exempel från de senaste månaderna.

Rätt nyligen förklarades det här med fysiken bakom hur en bok roterar om man kastar den, alltså lite kort om principalaxlar och tröghetsmoment, och Euler-vinklarna får vara med på ett hörn. I ett annat inlägg berättar Matt att vatten faktiskt är lite blått, det är inte bara reflektionen av himlen. Han använder en en cirkusartist från cirka 1900 som exempel på cirkelrörelse och hur det funkar att köra en loop på cykel. Och så blev han inspirerad av samma artikel som jag om solens analemma, men tog det som utgångspunkt för att skriva om pirater och att navigera på havet.

Det är sakligt och precist, men aldrig torrt. Jag tycker verkligen att Matt har perfekt ton för att skriva om fysik som inte är nyheter från forskningsfronten, och peka ut roliga saker som jag inte har tänkt på sen jag pluggade.

Den här sortens saker hade ju för övrigt varit perfekt brevidläsning under grundutbildningen, kan jag inte låta bli att tänka. Jag har märkt att det mesta blir lättare och hanterligare om man är lite lätt bekant med det innan. Sådant som är fullständigt nytt ger lätt överbelastning på hjärnan när jag försöker lära mig massor av nya begrepp på en gång. Tänk om jag hade sett det här med principalaxlar, på det viset Matt presenterar det ungefär, innan jag läste klassisk mekanik. Till exempel. Det hade nog varit till hjälp och inspiration.

För att jobba med fysik behöver man en del matematik. På Built on Facts kan man följa serien Sunday Function där Matt kåserar kring en matematisk funktion och vad man använder den till. Det finns förstås en del mattetunga inlägg som inte är söndagsfunktioner, som till exempel den här lösningen av en konturintegral han nyss demonstrerade. (För mig är sådana starkt förknippade med relativistisk kvantmekanik, för det är det enda ställe jag stött på dem. Eftersom jag inte läst komplex analys framstod det där med konturintegraler som väldigt mystiskt. Bara en parantes.)

Även om det mesta inte har med den yttersta forskningsfronten att göra skriver Matt faktiskt också lite om saker som relaterar till hans egen forskning, till exempel inlägget Horses, Lasers, and Interferometric Autocorrelation. Det handlar om att registrera saker som händer fort, under korta tidsintervall. Han börjar med exemplet hur man lärde sig förstå hästars gångarter först när man hade kameror som kunde ta bilder så att man kunde studera förloppet. Så går han vidare till gränsen för de allra kortaste optiska pulser vi kan producera och mäta.

Built on Facts är alltså en väldigt matig blogg, som lyckas ta upp roliga och intressanta saker och som handlar om fysik nästan hela tiden.

Av vad jag har läst om vad som får folk att välja att prenumerera på vissa bloggar men inte andra, så är en anledning till att folk slutar läsa en blogg ofta att det skrivs för mycket där, postas för ofta så att man inte hänger med. Jag försöker ha inställningen att hantera det som dagstidningen: när jag kollar igenom de flöden jag prenumererar på tittar jag först bara på rubrikerna och skummar lite i början. Jag väljer några få inlägg som jag öppnar i egna flikar i webbläsaren och läser ordentligt. Det går helt enkelt inte att läsa allt, men jag vill gärna hänga med och inte missa vad som händer och därför prenumererar jag på rätt mycket.

Problemet är att det finns såna bloggar som Built on Facts, där jag vill läsa vartenda inlägg riktigt noga. Och Matt Springer uppdaterar i princip varje dag. Det är väldigt lätt att jag lagrar upp en stor mängd inlägg som jag väntar med, i förhoppning att jag ska ta mig tid att sitta och läsa ordentligt. Så kan det gå.

Sammanfattningsvis tror jag att det här är en blogg som passar intresserade gymnasister, folk som pluggar fysik på grundutbildningen eller som är intresserade men inte tillräckligt för att läsa vidare, gymnasielärare och andra som undervisar i fysik, och så såna som jag som gillar att bli påmind om fysik jag inte tänkt på sen ett tag. Dessutom tror jag att det finns en del att lära av Matt Springers stil. Som sagt, han har en perfekt ton och introducerar begrepp på ett bra och begripligt sätt.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Bloggrecension och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

