Hur mycket stjärnstoft har du i din kropp?

Det var väl Carl Sagan som spred tanken att vi består av atomer från döda stjärnor — av stjärnstoft — till de breda massorna. Han var bra på sådant, Carl Sagan.

Ganska nyligen nämnde jag litiumproblemet, och hur vi trots att vi kan räkna ganska noggrannt på hur mycket väte och helium som bildades i big bang fortfarande har lite problem att förstå mängden litium. Väte, helium och litium är som bekant de lättaste grundämnena. Nästan alla atomkärnor av andra grundämnen har förstås bildats i stjärnor eller stjärnors dödsryckningar. Allt syre och allt kol vi består av, allt kisel och alla metaller som bygger upp vår rätt så fasta planet.

Det är en rätt svindlande tanke, en sån där som sätter saker i perspektiv. Ganska romantiskt, om man kan tänka sig att uttrycka det så.

Jag läste för något år sedan den trots allt rätt bra romanen Dark Matter av Rodman Philbrick (jag läser alla berättelser som innehåller mörk materia). Det är en deckare om astronomer. Där funkar det här stjärnstoftsperspektivet även som raggningsknep:

”You know what did it?” Fiona says. ”What made me want to sleep with him? He said the stars were inside us. That most of the molecules inside our bodies come from stars.”

Jag är osäker på hur bra det här funkar i verkligheten. Om någon försökte det på mig skulle jag bara skratta, alternativt bli irriterad på att någon skulle tro att det var något nytt. Fast alla är nog inte så bekanta med tanken.

Idag fick jag ett antal sökträffar från folk som letar efter information om detta: ”människan består av stjärnstoft”, ”vi är stjärnstoft”. Någon skoluppgift eller så? Jag vet inte, men det påminde mig om det här inlägget från Physics and Physicists, som refererar (eller snarare citerar) den här postern från American Physical Society. Följ länken för att se detaljerna, men slutsatsen är i alla fall att 93 procent av en människas massa består av atomer från döda stjärnor.

Vi är 93% stjärnstoft.


Inom en snar framtid ska jag lägga upp en liten förklaring av hur de lätta atomkärnorna bildades i big bang, och kanske också något om stjärnorna.

Det har väl heller inte undgått någon att LHC har stråle igen, det har ju stått i alla tidningar. Se till exempel US LHC Blogs för detaljer. Jag har bjudit in någon som jobbar med ett CERN-experiment för att skriva ett gästinlägg här, förhoppningsvis kommer det i veckan.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Astronomi, Nivå: grundläggande (2), Partikelfysik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hur mycket stjärnstoft har du i din kropp?

  1. Dan T skriver:

    Aningen sen kommentar – angående ”vi är stjärnstoft”: min första tanke var att folk lyssnat på ”Woodstock” med texten ”we are stardust”.

    • åka skriver:

      Den kände jag inte ens till! Nu kanske jag får lov att gå till botten med när den där idén började sippra ut i populärkulturen.

Kommentera

