Storm i en bunke

Inte riktigt storm, men höga vågor i alla fall. Jag höll på att baka, och hade fyllt vatten i den kladdiga degbunken. Sedan körde jag elvispen i en annan bunke en bit bort på diskbänken, och plötsligt började vattenytan hoppa och stänka. Det blev resonans i vattenytan, vispen råkade sätta fart på en egenmod (heter det så på svenska? ”Eigenmode” alltså?). Det var svårt att fotografera samtidigt som jag höll elvispen på rätt sätt, men här är den bästa bilden. Det skvätte mycket högre när det var riktigt igång, men då såg man inte mönstret lika tydligt.

Såna här saker kan jag bli barnsligt förtjust över.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Mekanik, Nivå: allmän (1), Nivå: högskola (5) och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Storm i en bunke

  1. Heter det inte självfrekvens eller något sådant på svenska?

  2. åka skriver:

    Vet inte. Det kan hända att jag blir förvirrad av att det heter egenvärde, och att jag därför inbillar mig att allt som heter eigen-någonting måste bli egen-vaddetnukanvara på svenska. Fast jag vet inte om jag hört ”självfrekvens”, och tycker inte riktigt att det låter som att det ska betyda samma sak. Irriterande, om inte annat av den anledning att jag vill kunna läsa texter om fysik skrivna på svenska och veta vad begreppen står för.

    Fler förslag eller åsikter?

  3. Stefan skriver:

    Jag tycker nog att ”egenmod” funkar här. Egenfrekvenser talar man om som de frekvenser där ett svängande system kommer i resonans. Men här är det ju ett flerdimensionellt vågmönster, så för att beskriva ”svängningsmoden” så räcker det inte med frekvensen.

    Sjysst bild, för övrigt!

  4. Obildad skriver:

    Kan du förklara lite mer ingående vad det är som händer i vattnet? Är det för att du slog vattnet i en kletig bunke som det blev något slags”lock”uppåt,och vibrationerna stannade under ytan?

  5. åka skriver:

    Mer ingående… det här är ett fall av resonans — svängningarna som vispen orsakade i diskbänken hade en frekvens som stämde precis med storleken på bunken, och därför blev det ett ordnat mönster som förstärktes. Stående vågor. Det har inte så mycket med vattnets egenskaper att göra, mer med geometri.

    Det som gör det extra roligt och häftigt är att det är ett ganska komplext synligt vågmönster i två dimensioner. Det händer inte så ofta.

  6. obildad skriver:

    Tack för bra förkl. Storleken på bunken-svängningarnas längd.

    Är mörk materia som det hyfersystem som gömmer sej i skogens förna,eller är det slimet som allt simmar i,eller någon slags intelligent liv, en stor hjärna och allt vilar där i,tex vi och universum.

  7. obildad skriver:

    Vad vet Perleman?Varför gömmer han sig?Borde Einstein ha gömt sig?(kärnvapen)

    ”Tidigare har Perleman även avböjt ett pris från European Mathematical Society eftersom han inte ansåg att priskommittén var tillräckligt kvalificerad för att bedöma hans arbete”.

  8. obildad skriver:

    Perelman.

Kommentera

