Lite mer om mörk materia och kosmologi

Nu har jag hållit mitt föredrag om ”Allt vi inte vet om universum” (alltså om lite av det vi inte vet, och hur vi vet det vi ändå vet). Det var väldigt trevligt, och jag hade en väldigt bra publik som kom med bra frågor och respons. Det var bra alltihop, nyttig träning för mig i talarkonsten också (och det enda riktiga felet jag gjorde var att prata för fort emellanåt, som jag brukar när jag blir nervös eller entusiastisk). Det verkade vara uppskattat. Jag försökte gå lite mer på djupet än man oftast brukar komma — mer Scientific American än dagstidningens vetenskapsrapportering. Jag tror att jag hade med mig de flesta åhörarna hela vägen, trots att jag täckte rätt mycket.

Jag lovade också att lägga upp lite länkar här för den som vill läsa mer.

Det var vad jag kunde komma på rakt av som är av relevans för de frågor jag fick igår. En bonuslänk: PICASSO, mörk materia-detektorn jag jobbade med i Kanada. Dela gärna med dig av dina egna bra länkar i kommentarerna här!

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Mörk materia, Nivå: grundläggande (2) och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

