Lite om naturkunskap vid diskhon

Det finns väldigt mycket fysik, kemi och biologi i köket, som bekant. Den här grejen om att mäta ljusets hastighet med choklad i mikron är ett exempel som jag nyligen återigen sett länkar till (odödligt inlägg, och bloggen Morning Coffee Physics kan rekommenderas). Bloggen Matmolekyler här helt tillägnad kökets kemi. Själv tänkte jag nu bara säga något litet om det här med diskvattentemperatur, som jag ofta varit med om att folk pratar om när det ska diskas.

Är det bäst att skölja disken i kallt eller varmt vatten? I hemkunskapen fick jag lära mig att man ska skölja med kallt vatten när man ska ställa disken att rinna av i diskstället, men med varmt vatten om man tänker torka med handduk. Anledningen till att jag minns detta visdomskorn från skolan som de flesta verkar ha glömt är att jag har observerat vattenledningarna i badrummet. Titta själv, särskilt om du bor på en ort med kalkhaltigt vatten: är det skillnad på hur varmvattenledningen och kallvattenledningen ser ut i duschen? Det varma röret är grått av kalk, medan det kalla är betydligt blankare. Det beror på att varmt vatten avdunstar fortare och lämnar kalken efter sig, medan kallt vatten hinner rinna av till största delen och tar den lösta kalken med sig. Uppenbart, men förvånansvärt många har inte tänkt på det.

När min svägerska försäkrade att hon sköljt juldisken i varmvatten, så att disken skulle rinna av ganska bra, menade hon förstås att den skulle bli torr fortare — för det rinner inte av bättre. Om det inte är jul och kraftig rotation på glas och porslin så att diskhanddukarna ändå kommer till heders kan man ju däremot spara lite energi på att skölja kallt. På köpet får man lite blankare glas än man annars skulle ha haft.

Själva diskvattnet vill man ju förstås ha hett. Så hett det går. Fast man behöver ju inte överdriva, som tjejen som stod och ojade sig över att hon brände fingrarna men att hon gärna ville diska hett för att döda bakterier. Jag tror inte att man dödar så mycket bakterier med diskvattentemperaturer man står ut med att hålla händerna i över huvud taget. Min egen gräns går vid 40 grader någonstans (det beror förstås lite på omständigheter). Bakterier är inte mitt expertområde precis, men det finns ju en tumregel för livsmedelshygien som säger att man ska hålla maten över 60 grader, så det är väl ungefär där man dödar de där ovälkomna organismerna. Däremot är det klart att man vill diska varmt för att få disken ren (så att bakterierna inte har något att äta när man ställer in sakerna i skåpen sedan). Det är mest fettet det hänger på, och det blir ju som bekant väldigt mycket lättare att få bort när det är riktigt varmt.

En sak man kan se upp lite med är förstås proteiner, som kan koagulera och fastna om man spolar av matrester med alltför hett vatten (jag är inte säker på närmare bestämt vilken temperatur, men jag vet att ägg stelnar en bra bit under kokpunkten i alla fall). Det här är dock inte något jag har upplevt problem med själv, det gäller kanske mest storkök där man sköljer på löpande band innan man kör in saker i maskinen, och där man inte stoppar händerna i och därför kan vrida på väldigt hett. (Kanske någon läsare har mer att säga om detta?)

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Nivå: allmän (1), Tillämpningar, vardagsexperiment och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Lite om naturkunskap vid diskhon

  1. Sten skriver:

    Jag har fått lära mig att skölja i kallt vatten och om möjligt låta disken rinna av – handdukar har en tendens att innehålla intressanta mängder bakterier.

    Det där med kalk är ännu en anledning till att jag tycker så mycket om min diskmaskin.

    Enligt den här undersökningen (PDF) spelar det dock inte så stor roll hur varmt vattnet är, nästan alla bakterier försvinner i alla fall. De föreslår att man ska vara extra noggrann när man diskar gafflar och saker som har haft mjölk i sig.

    • åka skriver:

      Jo, Sten — det jag försökte säga var ju precis det där att man inte ska ha varmt vatten för bakteriernas skull (utan för att det blir lättare att diska av flottiga saker). Menar du att ditt uttalande motsäger det på något sätt?

  2. Sten skriver:

    Nej, inte alls. Jag håller med dig!

    • åka skriver:

      Ah, jag blev lite förvirrad.

      Jag torkar ändå mest i diskställ, för att det blir ett arbetsmoment mindre. Fast jag är inte så orolig över bakterier i mina egna handdukar, för de vet jag ju när de tvättades senast😉

  3. Ping: Populär Astronomi - » Rymdkarnevalen nr 12: återkomsten

  4. Ping: Tinar maten fortare i kallt vatten? | Stjärnstoft och kugghjul

Kommentera

