Elektronik (och elektricitet) för nybörjare

Häromsistens var jag lite missnöjd med boken Elektricitet av David Bodanis. Här är en bok jag är mycket gladare över — Make: Electronics av Charles Platt (som också skrivit science fiction, och i övrigt bland annat gjort en intressant intervjubok med sf-författare som jag länge tänkt läsa). Det här är alltså en bok för fullständiga nybörjare, skriven med mycket sympatisk attityd: lär dig genom att testa, känna och ha sönder saker! Praktiska instruktioner kommer först, och teori kommer sedan. De förklarande rutorna går igenom hur ström och spänning och olika komponenter funkar, och det finns historiska notiser som presenterar hur saker upptäcktes och som till exempel förklarar varför ström betecknas med I (det är för att det ursprunglingen mättes genom induktans, hur mycket magnetisk effekt strömmen ger). Allting är tydligt illustrerat, och alla förklaringar är både begripliga och riktiga åtminstone så långt som jag har läst.

Det är en gammal dröm jag har haft, att börja faktiskt bygga lite elektriska och elektroniska prylar själv. Som med allt annat som man inte har någon vana med är det en viss tröskel att komma över innan man kommer igång, och därför har det inte blivit mycket av tidigare. När jag fick nys om den här boken köpte jag den direkt, det är precis vad jag letat efter.

Om det bara hade varit jag själv hade jag kanske hoppat över första kapitlet, och delar av andra också. Alldeles helt nybörjare är jag ju inte, på det viset. Däremot har jag ju en dotter som nu faktiskt är gammal nog att tycka att det är skoj att göra lite experiment. Vi mätte resistans på våra tungor och armar, och igår kopplade vi ihop vår första krets med batterihållare och resistorer hoplänkade med krokodilklämmor. Fyraåringen tyckte att det var jättekul att sätta ihop två trådar så att kretsen slöts och en diod började lysa! Det är klart att man får ut lite olika saker av den här boken på olika nivåer, men det är kul att man kan pyssla lite tillsammans med de här sakerna i början.

Snart kommer jag ändå till saker som jag nog får hålla för mig själv de närmaste åren. Det är ju inte en barnbok. Nivån på experimenten avancerar raskt och man verkar få en ganska grundlig introduktion till hur man börjar få ihop saker själv, med ledtrådar till hur man kan gå vidare om man vill gå vidare sedan. Framåt slutet finns till exempel en liten robotvagn, och innan dess inbrottslarm och introduktion till ljud — radio och högtalare. Mycket kul.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Bok, Nivå: allmän (1), Pyssel, Tillämpningar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Elektronik (och elektricitet) för nybörjare

  1. Tack! Precis vad jag letade efter.🙂

Kommentera

