Med heliumballong på bussen

Det har inte blivit så mycket bloggat här på sistone, för jag har haft annat för mig som upptagit de tidssnuttar jag brukar använda till detta. Bland annat har jag varit på två gymnasieskolor och pratat om partikelfysik och om forskning jag varit inblandad i. Det var kul, fast ena gången var jag tvungen att ta med mig bebisen och det var mindre lyckat. Jag lärde mig också en del, precis som jag hoppats. Poängen för min del är ju att bli en bättre talare och bättre kunna förklara fysik för andra.

Igår var det sista april, och därmed stor festyra i hela Uppsala. Då hade jag tillfälle att åka buss med en heliumfylld ballong för första gången. Det är ett klassiskt fysikexperiment! Det roliga i det hela är att ballongen beter sig på ett sätt som till att börja med kanske verkar fel. När bussen accelererar och man känner i kroppen att man trycks bakåt mot ryggstödet (alltså när ryggstödet trycks framåt mot ryggen) rör sig ballongen som svävar ovanför framåt i bussen.

Varför?

Jo, för att luften i bussen trycks ihop mer i bakre änden av bussen, och trycket blir alltså lite högre där — tillräckligt för att ballongen ska röra sig litegrann mot det lägre trycket framåt förarens håll.

Det är ganska kul att se det i verkligheten! Det var inte en så jättestor effekt, men klart synlig.

Jag har för övrigt massor av idéer om saker jag vill blogga om. Mörk materia (igen), kosmisk strålning, tvättmaskiner, doktoranders arbetssituation… Får se om jag kommer mig för att ta mig tid till det mer framöver!

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Fysik, Mekanik, vardagsexperiment. Bokmärk permalänken.

Kommentera

