Kul med snarXiv

Alla som jobbar med fysik känner till arXiv.org där folk kan lägga upp sina ”preprints” av forskningsartiklar (fritt tolkat, eftersom en del av sakerna här inte blir publicerade någon annanstans och en del kommer hit först efter att ha dykt upp till exempel i proceedings för någon konferens).

Nu är det någon rolig person som hittat på snarXiv, som listar automatgenererade titlar och sammanfattningar av teoriartiklar i högenergifysik (partikelfysik alltså).

Det skojigaste är att man kan spela arXiv vs. snarXiv, där man får välja mellan titlar och gissa vilken som är äkta och vilken som är falsk. Oj oj. Det märks att jag inte är teoretiker, och för den delen lite ringrostig — jag lyckas inte särskilt lätt höja mig över två tredjedelar rätta svar, och gör jag det trillar jag snabbt ner kring 60% igen.

Fast en del av de alldeles äkta artiklarna har fullständigt vansinniga titlar, det är en del av behållningen.

Här kan man verkligen snacka om nördhumor. Undrar hur stor del av befolkningen som tycker detta är underhållande. Jag roar mig dock en lång stund!

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Forskarvärlden, Nivå: allmän (1), Nivå: högskola (5). Bokmärk permalänken.

Kommentera

