Länkar: neutriner, myoner och alvers ögon

Eftersom jag tydligen inte kommer mig för att skriva något om det själv länkar jag nu bara till vad Populär Astronomi skriver om IceCube och fördelningen av myoner från himlavalvet. Man ser mer i en ungefärlig riktning, vilket möjligen kan tyda på att partiklar accelereras i en chockvåg från en gammal supernova.

När jag ändå är igång vill jag också länka till detta: OPERA ser tau-neutriner dyka upp i en stråle av myonneutriner från CERN. Man studerar alltså neutrinooscillationer. Det är coolt.

Slutligen The limits of elven vision. Legolas bör ha haft riktiga animefigursögon för att rent fysiskt kunna se så bra som han påstås. ”So, we can say with some confidence that Tolkien was neither a physicist nor an astronomer.”

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Länkar, optik, Partikelfysik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

