Längtan till underjorden

Som jag berättat om tidigare jobbade jag förut med ett projekt för att söka efter mörk materia, en detektor i SNOLAB ett par kilometer under jord i Kanada. Nu läste jag om att COUPP håller på att flytta in i samma labb, och drabbades av akut saknad. Det är ett projekt vi samarbetade med, de bygger sina detektorer på samma fysikaliska principer (överhettade vätskor som detektormedium) och vi lärde oss en del av varandra. Den detektor jag jobbade med, PICASSO, håller på att flyttas till ett annat ställe i det utvidgade labbet, och jag har läst lite rapporter om framstegen där också.

Jag längtar galet mycket efter att skala lite kabel, montera kontakter, kånka prylar, krypa i otillgängliga skrymslen och skruva och borra. Jag saknar gruvhjälmarna, signalerna hissoperatörerna använder för att meddela vilken gruvnivå man ska stanna på härnäst (rytmen i brr-brr-brr-brr-brr-brr — brr-brr-brr-brr-brr som signalerar nivån där SNOLAB ligger), diskussionerna med kollegor under de långa bilresorna. Det var faktiskt väldigt kul, väldigt lärorikt, och över huvud taget ett mycket imponerande ställe. Jag är fantastiskt glad över att ha fått jobba där, och för att ha kunnat få den praktiska erfarenheten av instrumenten.

Det är väl inte troligt att jag kommer att komma dit igen inom någon nära framtid, men det är kul att läsa om det.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Forskarvärlden, Mörk materia. Bokmärk permalänken.

Kommentera

