Nördnörd?

Nyligen blev jag av en kompis presenterad som ”rollspelsnörd, science fiction-nörd och nörd-nörd”. Det gäller att ta i från tårna🙂 Kanske är jag inte så mycket rollspelsnörd nuförtiden, men jag tror att det är fysiken som kvalificerar mig som nörd-nörd: man förväntas vara väldigt hängiven för att doktorera i fysik, liksom.

Att vara nörd är ju fint numera (egentligen var det väl aldrig fult, men ordet har blivit av med sin dåliga klang). En rolig nördsak är Nördcafé på Tekniska museet, som jag aldrig har varit på, men som verkar jätteskoj. Idag handlar det om trolleri. Det skulle jag gärna gå på, men jag tar mig inte till Stockholm idag.

Nästa vecka handlar det om att vara kvinna och nörd, det är också intressant — fast på ett annat sätt. Det är irriterande hur man som tjej med mansdominerade intressen aldrig får glömma bort att man är lite konstig. Det finns alltid någon som, om än i bästa välmening, vill tala om för en att man är annorlunda. Det är förstås i den mer harmlösa delen av problematik, men jag misstänker att redan detta motar bort en del tjejer som kanske inte har lust att vara konstiga och sticka ut.

Michio Kaku pratar i den här videon (jag lyckas inte få in den här på bloggen av någon anledning, så man får klicka på länken) om strängteori, LHC, mörk materia och om sexism inom vetenskapen (han diskuterar Jocelyn Bell och Vera Rubin) — allt på mindre än fem minuter. Han är en bra talare, definitivt en förebild. (Han har ju skrivit roliga böcker om fysik också, som flirtar med science fiction.

(Via SF Signal)

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Forskarvärlden, Mörk materia. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nördnörd?

  1. Malin Sandström skriver:

    Typiskt. Jag hade väldigt gärna gått på kvinnonördcafeet, men åker bort samma dag. Hoppas det går att se i efterhand på webben och inte bara i realtid…

    Hursomhelst. Tack för tips🙂

Kommentera

