Impopulärfysik och två fysikbloggar

Det var länge sedan jag hade någon bloggrecension här. Det här blir kanske inte någon utförlig genomgång, men jag tänkte passa på att rekommendera två bloggar jag gillar och prenumererar på [mummel, min favorit-rss-tjänst Bloglines läggs ner och jag har inte vant mig ännu…].

Först vill jag nämna Physics and Physicists av någon som kallar sig ZapperZ. Det är en kul blogg som uppdateras rätt ofta med korta kommentarer och länkar till saker som jag ofta tycker är intressanta och roliga. Emellanåt kan det vara forskningsnyheter eller forskningsdebatt, annars handlar det om saker som kan vara användbara i undervisning eller bara roliga. Ibland är det bara lustifikt, som när där hölls en omröstning om snyggaste fysikern. Det var via Physics and Physicists jag hittade Unpopular Science, en serie illustrationer med glimten i ögat av en del grundläggande fysik. Extra roligt att tekniken är krita på svart tavla (eller i alla fall gjort för att se ut som det).

Sedan har vi Dot Physics där Rhett Allain bloggar om grundläggande fysik på film, i vardagen och i undervisningen. Hans specialitet är att göra videoanalys, ta ett filmklipp och kolla om det som händer följer fysikens lagar eller är fejk och trick. Sedan en tid tillbaka går han också igenom utrustningen i ett förråd med fysikdemonstrationsprylar, lägger upp bilder på sakerna och låter folk gissa vad de är till. Rätt kul, tycker jag.

Jag uppdaterar inte så ofta här, men det finns ju annat att läsa under tiden! Jag lovar dock att komma med nästa inlägg om strålning Riktigt Snart Nu, särskilt som jag faktiskt fick en rekommendation och länk utifrån. (Fast det är väl som vanligt så att de flesta som läser sånt här är de som redan vet. Kanske fångar man några frågare via google, ändå.)

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Bloggrecension. Bokmärk permalänken.

Kommentera

