Kul med abakus!

Det finns folk som tycker att man borde skilja på ”matematik” och ”räkning”. Det mesta man gör i grundskolan och gymnasiet är räkning, och riktig matematik börjar man med först på högre nivå. Räkning handlar om att lära sig siffror och mängder och räknesätten, medan matematik handlar om att använda logik och manipulera symboler och abstrakta saker.

Hur det nu är med distinktionen däremellan brukar räkning vara en nödvändig grund för matematik, och dessutom behöver man kunna räkna i vardagslivet. Jag har alltid hört hur snabbt och säkert man kan räkna på abakus, så när jag snubblade över en sån på en loppis för billiga pengar gjorde jag ett impulsköp. Sedan har jag och dottern suttit och lekt med att räkna kulor, och det är ju riktigt skoj! Här finns en bra webbplats med instruktioner. För den som föredrar demonstration finns filmer på YouTube, till exempel den här (på engelska, men om man inte uppfattar allt som sägs är den ganska tydlig ändå):

Jag kollade också på den här svenska filmen som visar kinesiska småbarn som räknar otroligt effektivt på abakus. Jag tänker inte ha några krav på min femåring att lära sig så här bra, men däremot skulle jag gärna vilja kunna själv!

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Matematik, Nivå: allmän (1). Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kul med abakus!

  1. Christian skriver:

    Abakusräkning är beroendeframkallande🙂

  2. Key skriver:

    Pelle Lindblå (han som har gjort filmen) är en fena på det där med abakus och fruktansvärt duktig på att lära ut! Kul att du har upptäckt det. =)

Kommentera

