Kugghjul och solförmörkelser

Jag har varit lite frånvarande ett tag (på grund av datorproblem, mestadels). Nu kommer jul och hela helgköret, så det blir nog inte så väldigt mycket bloggat i den närmaste framtiden heller är jag rädd. Jag tänkte i alla fall lägga upp lite pausunderhållning, som passar fint till titeln på min blogg: Antikytheramekanismen i lego! Det är alltså fråga om en rätt så avancerad mekanism från det antika Grekland, en kugghjulsräknare som kan visa olympiader och räkna ut tidpunkter för solförmörkelser. Någon har alltså replikerat funktionen i en konstruktion av legobitar. Eftersom lego inte gör kugghjul exakt som de den ursprungliga mekanismen innehöll har man kombinerat dem för att ge rätt utväxling. Fantastiskt fascinerande, tycker jag.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Astronomi, Pyssel. Bokmärk permalänken.

Kommentera

