Att läsa fysik och att läsa science fiction

Nyligen stötte jag på en artikel där det bland annat stod att man blir smartare av att läsa Kafka. De oväntade eller absurda inslagen i en text får hjärnan att gå på högvarv för att hitta mönster och mening i det man läser.

Det här påminde mig om något jag funderat på tidigare, nämligen att det här med att lära sig fysik och att läsa science fiction har vissa likheter. Man kastas in i ett informationsflöde som innehåller massor av begrepp man inte känner till eller inte är säker på vad de betyder i det här sammanhanget. Man accepterar dem, lägger dem på minnet, och fortsätter. Så småningom har man stött på de olika företeelserna från tillräckligt många håll för att sätta dem i ett sammanhang. I skönlitteraturen gör författaren själva jobben för en, medan man när man får tag i en vetenskaplig artikel i ett område som inte är precis ens eget måste kavla upp ärmarna och snoka upp informationen själv.

När jag är på konferens hör jag massor av presentationer där jag ibland inte förstår särskilt mycket mer än att i närheten av något jag sysslat med finns folk som gör X, och då är de viktiga nyckelorden x, y och z, som verkar väldigt intressanta. I bästa fall ser jag till att följa upp på sakerna efteråt, men tiden räcker ju aldrig till allt. Jag blir i alla fall väldigt vältränad i att försöka se mönster och urskilja det väsentliga. Mitt bästa trick är att ställa frågor till mig själv om ämnet, och leta efter svaren i det jag hör eller läser.

Jag håller just nu på att läsa in mig på ett nytt experiment, så det här är högaktuellt för mig, kan man säga. Roligt, men det är en del jobb med det.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Forskarvärlden, Fysik, utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

