Fysik och dans

Jag har inte följt tävlingen Dance your PhD särskilt noggrannt, även om jag kännt till den sedan den startade. Nyligen snubblade jag förra årets bidrag, genom att Morning Coffee Physics länkade till detta:

Det är ju en rätt kul grej, det här att försöka gestalta sin forskning i dans. Informationstätheten är inte så hög, men det är ju inte ett sätt att lära ut något om vetenskap. Möjligtvis kan man bli lite nyfiken på att ta reda på mer om den forskning som illustreras. Det jag får ut av det är snarast att se vilken kreativitet som blomstrar i den här tävlingen, och det är kul att se naturvetenskaplig forskning som inspirationsunderlag. Jag har några favoriter, men tänker inte länka till dem allihop. Kolla själv på tävlingens webbplats om du är intresserad.

Som Jasper med morgonkaffet skriver: ”dance to help explain physics (or at least to catch atten­tion)”. Om man börjar med att fånga uppmärksamheten kan man nog förklara saker sedan.

Tillägg: det här projektet är lite relaterat: Sciartica Magazine, ”Experimental Science Art Communication”.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Forskarvärlden, Kommunikation. Bokmärk permalänken.

Kommentera

