Tycker du om latex? (Eller LaTeX!)

Jag stod i personalens lunchrum, som delades av flera institutioner, och bläddrade i några artiklar medan jag väntade på att maten i mikron skulle bli varm. En man jag inte kände igen kom in och började dona med sin mat, och sedan vände han sig mot mig och frågade: ”Tycker du om latex?”

Jag har skrattat åt det här många gånger. Taget ur sitt sammanhang låter det här så fruktansvärt fel. Det är väl också därför folk brukar uttala typsättningsprogrammet på något annat sätt än gummimaterialet (till exempel latech, med betoning på sista stavelsen och ett sje-ljud på slutet).

Men bortsett från det är svaret ja: jag gillar \LaTeX. Man kan smidigt göra snygga ekvationer och formler, och jag har använt det för alla sorters dokument från brev till fanzines. Man kan använda det i WordPress också: A+B^2 - \Psi(\frac{x}{y}) (fast det blir inte alltid lika snyggt). Allra mest gillar jag nog ändå den fullständigt automatiska och smärtfria hanteringen av referenser med Bibtex. De flesta vetenskapliga tidskrifter (som jag har haft nåt att göra med i alla fall) har en egen LaTeX-mall så att saker blir snygga och enhetliga med hur de ska se ut i tryck hos dem.

För den som vill börja typsätta sina dokument med LaTeX är det The not so Short Introduction to LaTeX som är den korta standardreferensen. Man hittar bra saker om man googlar ”LaTeX tutorial” också. Är man som jag vill man förstås börja med att ta något som någon annan redan skrivit och kolla på det.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Forskarvärlden, Kommunikation, Meta. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Tycker du om latex? (Eller LaTeX!)

  1. mjn skriver:

    Jag var helsåld på LaTeX under doktorandstudierna och skrev nästan allt i LaTeX. När jag flyttade så var det bara jag som använde det, vilket gör att det blev för jobbigt när man samarbetar om att skriva artiklar o.dyl. Därför är det nu word som gäller, men jag hatar det.

    Fick putsa på LaTeX-kunskaperna i höstas, när jag skrev på en artikel med en kille som också TeXade.

    Dock, vad gäller referenshantering tycker jag att EndNote är lysande. Det är ju dock inte gratis.

    Jag tycker däremot inte om LaTeX i bloggar. WordPress klarar att visa det rätt ok, men i rss-läsaren blir det oftast själva kommandona som syns, och även om det går att läsa är det inte alltid så lätt…

  2. Dr M skriver:

    Så här här jag förstått det: Det ursprungliga typsättningsspråket är ju TeX, där X ska förstås som ett grekiskt chi, och enligt någon uttalskonvention (vars giltighet jag inte vill uttala mig om) uttalas som ‘ch’ på t.ex. tyska (ich-Laut). LaTeX står för Lamport TeX (efter Leslie Lamport som skapade det för att göra TeX bättre), och bör följaktligen uttalas LAtech, med betoningen på första stavelsen. Uttalet har inget att göra med att undvika association till materialet latex.

    I övrigt förstår jag inte hur mjn står ut med att skriva någonting i Word. Jag skulle förmodligen totalvägra. Att skriva någonting som kräver mer än en mycket enkel ekvation i Word skulle driva mig till vansinne mycket fort. Jag ser helt enkelt inte några alternativ till LaTeX. Jag är dessutom old-school nog att inte använda LyX eller några liknande wysiwyg-skal.

    Jag svär också vid BibTeX, även om systemet inte är perfekt (och det kan ibland vara svårt att få stilfiler som formaterar referenserna precis som man vill). För att hålla ordning på alla artiklar och automatiskt ladda ner referensinformation etc. har jag sedan en liten tid börjat använda Zotero, som verkar mycket bra.

    • åka skriver:

      Du har säkert rätt i etymologin (stämmer med min uppfattning), men jag tror inte att det har så stor inverkan på hur folk säger. Det som egentligen spelar roll är förmodligen muntlig tradition, möjligen kombinerat med någon skriftlig instruktion i manualer och så. Jag tog mig faktiskt för att göra en snabb googling nu och hittade detta:

      ”Lamport never recommended how one should pronounce LaTeX, but a lot of people pronounce it ‘Lay TeX’ or perhaps ‘Lah TeX’ (with TeX pronounced as the program itself; see the rules for TeX). It is definitely not to be pronounced in the same way as the rubber-tree gum (which would be ‘lay teks’). ”

      För övrigt skriver jag också min kod för hand. Det ger liksom bäst kontroll.

Kommentera

