Jag skulle vilja blogga mer om aktuell forskning

Jo, och jag skulle vilja blogga mer om etablerad fysik också.

Jag läste precis den här artikeln om hur man bloggar bra om forskning. Den var ganska bra, om än inte särskilt överraskande. Ibland är det bra att någon berättar saker för en som man redan vet. Fast jag fastnade lite på inledningen, där det står så här (min översättning):

Forskare och vetenskapsjournalister har alla möjliga anledningar att skriva om vetenskap. De kan vilka dela med sig av sin senaste upptäckt, testa en hypotes på en kritisk läsekrets, höja sin personliga profil, eller visa att de duger för större saker, som skvallerspalten.

Det känns som om han missar något här. I alla fall känner jag inte alls igen mina egna drivkrafter för att till exempel hålla i den här bloggen.

Jag vill ju skriva för att själv lära mig. När jag skriver om något får jag en anledning att själv tänka igenom det en extra gång, och det tycker jag om. Man kan möjligen vara kritisk till det där med att man inte har förstått något förrän man kan förklara det för sin mormor eller sin hårfrisör (eller vem man nu har som typexempel), men sanningen är i alla fall att man oftast förstår saker mycket bättre när man försöker förklara dem.

Sen blir det ju inte alltid av. Jag börjar ofta skriva saker som aldrig blir ett färdigt blogginlägg. Det är faktiskt lite ansträngande att verkligen skriva något bra och begripligt om de saker som jag är allra mest intresserad av att skriva om. Några exempel på saker jag börjat skriva om men inte publicerat (listar här för att ge mig själv en spark i baken):

  • Blir det varmare när det snöar? (Eller snöar det när det blir varmare?)
  • Neutriner och Mössbauer-effekten — kan man kommunicera med neutrinosignaler som i science fiction?
  • Om vad som är vad: atomfysik, partikelfysik, teori och experiment. Apropå att folk påstår att jag sysslar med en massa saker som jag inte alls känner igen mig i 😉
  • Atomer och atomkärnor, lite om skal och energinivåer, och om storlekar och avstånd
  • Vad som krävs för att en vätska ska koka, och lite om bubbelkammare (relaterat till aktuell forskning jag själv varit inblandad i!)

Det finns mer. Jag börjar ofta. Ofta. Jag lägger inte upp saker här särskilt ofta alls. Det är ju lite synd, för jag har ju inte brist på saker att skriva om.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Kommunikation, Meta. Bokmärk permalänken.

Kommentera

