Information är vackert (och svårt)

En av de svåraste sakerna när jag var ny som doktorand var den förlamande känslan av att verkligen inte fatta en massa saker som folk omkring mig tog för givna. Jag var inte särskilt tränad i att titta på grafer och figurer och förstå vad de betydde. När vi hade möten i gruppen diskuterades alltid en massa plottar, och jag var fruktansvärd nedslagen över att inte kunna det här språket som andra verkade kunna så väl. Sanningen är att det är en fråga om vana och övning, som det mesta, och jag absorberade mycket sådant i farten så småningom. Grafer är inte lika skräckinjagande längre, men jag försöker komma ihåg hur svårt jag tyckte att det var för att inte ta för givet att alla andra ska begripa saker direkt.

Här ovanför finns en av de typiska figurer vi svänger oss med inom sökandet efter mörk materia. Axlarna visar parametrar för möjliga mörk materia-partiklar (massa på x-axeln, hur starkt partikeln växelverkar med materia på y-axeln), och kurvorna delar upp figurens yta i delar som är tillåtna respektive uteslutna enligt resultaten från olika experiment. Kurvan kallas för ”övre gräns”, och värden som ligger under kurvan i figuren är tillåtna. Så här gör man i experiment där man inte ser någon signal. Det betyder helt enkelt att man räknat ut att koordinaterna över kurvan representerar egenskaper som betyder att man skulle ha kunnat se partikeln i sitt experiment. Eftersom man inte såg något måste partikeln ha egenskaper som ligger under kurvan.

Den grå fläcken representerar resultat från ett experiment som heter DAMA där man hävdar att man sett en signal som man tolkar som en mörk materia-partikel. Resultatet är mycket kontroversiellt, men det allra hetaste inom det här området har under några år varit att försöka testa DAMA-resultatet och försöka se en liknande signal — eller utesluta området och visa att det troligen var något fel på tolkningen av det resultatet.

Men det där med att framställa informativ grafik är en djup och svår konst, och kraven ser förstås väldigt olika ut beroende på vad det är man ska presentera och för vem. Jag älskar Information is Beautiful, där man verkligen kan se hur snygg information kan bli. Det här är sådant jag gärna skulle vilja kunna lite mer!

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Kommunikation. Bokmärk permalänken.

Kommentera

