Massor av rolig läsning

Jag funderade på om jag borde följa upp mitt inlägg om kärnkraft med någon kommentar apropå Japan, särskilt som jag fått jättemånga sökträffar de senaste dagarna från folk som letar information om att skydda sig mot strålning. I slutändan tycker jag ändå att andra gör det här så väldigt mycket bättre, jag har liksom inget att tillföra.

I stället tänker jag skriva lite om saker jag läser just nu.

Death from the Skies av Philip Plait (han med Bad Astronomy) är en väldigt medryckande bok. Ämnet är ju läskigt, olika hot mot jorden och livet här, och kapitelvinjetterna som beskriver världsutplånande katastrofer från en vanlig människas synvinkel är riktigt obehagliga. Man dras liksom in för att det plötsligt känns angeläget att fundera på hur stor risk det är att det här ska hända, och vad man kan göra för att möjligen förhindra det eller minska skadorna. När man väl kommer förbi den första nervkittlingen finns det dock väldigt roliga bitar också. Alltihop är fullt av fascination för världsalltet, och här finns fysik från enkla vardagsfenomen till kosmiska perspektiv.

Physics of the Impossible av Michio Kaku är en kärleksförklaring till kombinationen av etablerad vetenskap och spekulativt tänkande. Vilka tänkta teknologier är egentligen möjliga eller omöjliga? Kan man göra en osynlighetsmantel, eller teleportera sig, eller resa i tiden? Han delar in det till synes omöjliga i tre kategorier: I) omöjligheter som inte motsäger vår kunskap om världen, saker vi skulle kunna göra inom det närmaste århundradet; II) omöjligheter som ligger på gränsen till vad som verkar fysikaliskt möjligt, saker som man kanske skulle kunna göra med väldigt avancerad teknik och stora resurser i en avlägsen framtid; III) omöjligheter som strider mot kända naturlagar. Ganska många saker som tidigare ansetts omöjliga är inte strikt taget otänkbara. Boken är rätt trevligt skriven och lätt att läsa. Den upprepar sig en del, så jag tror att det är tänkt att man inte ska behöva läsa den i ett sträck utan ska kunna ha den lite som en uppslagsbok.

Populär astronomi kom häromdagen. Det är en väldigt trevlig tidning, som jag kan rekommendera till alla som är intresserade av stjärnor och relaterade saker.

Dessutom har jag en viss förkärlek för äldre fysikböcker. Härom veckan var jag och rotade på Ångströmbiblioteket, och hittade kursböcker i kärnfysik från 50-talet. Det var kul att se att de börjar med en grundläggande motivering för atomteorin och går igenom grunddragen i atomfysik innan de kommer in på atomkärnorna själva. De där sakerna som blir några få meningar i första kapitlet i nutida böcker verkar då verkligen ha ingått i kurser i kärnfysik. Ganska roligt som historisk genomgång.

Och så har jag fått min mans mormors skolböcker i fysik. Väldigt skoj. Får se om jag skriver någonting om dem här vid tillfälle.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Astronomi, Bok, Fysik, Kommunikation. Bokmärk permalänken.

Kommentera

