Lite mer om strålning

Jag har länge tänkt att jag ska fortsätta min lilla serie om strålning. Det vore på sin plats nu, när folk är så intresserade. Jag hinner tyvärr inte sätta mig och skriva något originellt just idag. Tills vidare nöjer jag mig med att länka till ett par av de väldigt bra saker som andra har skrivit.

Först ut skulle jag vilja visa den fantastiskt fina jämförande strålningsöversikten av Randall Munroe som gör den genialiska streckgubbebefolkade webbserien XKCD (klicka på bilden för att se full storlek):

Tillägg: Det finns en jättefin variant på Information is Beautiful: Radiation Dosage Chart.

Om man kan hänga med i en förklaring på engelska är det här en bra liten film som förklarar vad enhetern millisievert egentligen betyder (Sixty Symbols är en väldigt trevlig YouTube-kanal överlag). Man kan läsa den svenska Wikipediaartikeln för lite information på svenska medan man väntar på min artikel.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Kärnfysik, Kommunikation, Vetenskap på engelska och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

