Matematik och utbildningspolitik

Jag är jättedålig på att hitta på klatschiga rubriker, så det får duga så här. På sistone har jag varit väldigt upptagen och har därför bloggat rätt lite. Jag jobbar tillfälligt som mattelärare, Matematik D som sommarkurs på vuxenutbildningen. Det är väldigt roligt, och väldigt jobbigt för mig som är ovan lärare. Det är liksom fysiskt utmattande på ett sätt jag hade glömt att undervisning kunde vara.

Jag funderar ofta på sådant som hur man lär sig saker bäst, och har följt debatten om skolan av och till. Nu är det hela extra aktuellt i mitt medvetande. Jag vill verkligen rekommendera de av mina läsare som inte följer Astrosmurfen bloggar… att läsa inlägget Så långt näsan räcker. Väldigt intressant, om det där med att lära sig matte och om hur man gör sina val i livet. Varför måste man veta redan från början exakt vad man ska bli?

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Uncategorized, utbildning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Matematik och utbildningspolitik

  1. Jonatan Andersson skriver:

    Jo, jag märker att det är fysiskt tungt för dig att lära oss Matte D på fyra korta veckor. De första dagarna studsade du vid tavlan, nu i slutet av kursen så är både du och vi trötta och slitna. Men du inspirerar fortfarande med din energi och passion över matematik och fysik.

    (Jo, jag borde plugga till provet om två dagar, men jag har precis hittat dina intressanta bloggar. Så plugga blir det ikväll och inatt😉 )

Kommentera

