Kallt plasma mot resistenta bakterier

[Uppdaterad och förtydligad version. Jag hade lite bråttom när jag lade upp detta i morse, och har nu lagt till lite förtydligande detaljer.]

Jag håller på att lyssna ikapp på …heute schon geforscht?, en podcast från Welt der Physik. Igår hörde jag avsnitt 85, som handlade om att använda kallt plasma för att ta död på bakterier. Det här är en rätt ny teknik, som jag aldrig har hört talas om. Väldigt intressant, och alltid kul när fysiken kan bidra till medicinsk teknik.

Plasma är, som många känner till, ett tillstånd där elektroner frigörs från atomer så att man får joner och lösa elektroner. (Det har inget med blodplasma att göra.) Det här händer när materia hettas upp till väldigt höga temperaturer, men även vid elektriska urladdningar — som blixtnedslag.

I ett samarbete mellan tyska och ryska forskare har man utvecklat en metod för att använda små elektriska urladdningar för att producera plasma av luftmolekyler. Det här plasmat är inte varmare än 40 grader och bränns alltså inte. Man kan använda det direkt för sårbehandling, och det har också gjorts i djurförsök.

Plasmat angriper bakterier genom att tränga in i dem och förstöra DNA-molekylerna. I människans celler är DNAt skyddat i cellkärnan, så plasmat förstör inte mänsklig vävnad. Eftersom den här metoden inte är specifik utan utnyttjar bakteriernas fysiska uppbyggnad fungerar den också på bakterier som är resistenta mot vanlig antibiotika.

Det här är förstås en helt utvärtes och lokal behandling, så man kan inte bota sjukdomar när bakterier väl har invaderat en människokropp. Däremot kan metoden användas för till exempel handdesinfektion, som ju är en väldigt viktig faktor för att minska smittspridning.

Man behöver i princip bara en apparat stor som en ficklampa, som forskarna som jobbat med det säger är väldigt lätt att använda. Det har ju fördelar också vid till exempel katastrofhjälp, då en sådan apparat kan minska behovet att släpa med sig stora mängder kemiska desinfektionsmedel som också kan ha skadliga effekter för miljön.

Så vitt jag förstår håller man fortfarande på att utveckla och utvärdera den här metoden med kallt plasma, men det verkar ju väldigt lovande.

Resistenta bakterier har varit i nyheterna en del på sistone, då man bland annat har debatterat överanvändningen av antibiotika. Problemet är aktuellt hela tiden, till exempel skriver SvD idag om multiresistent tuberkulos. Nya metoder behövs alltså verkligen, särskilt i en värld där vi lever så nära inpå många människor.

Jag är naturligtvis inte särskilt kunnig i medicin, så jag vill reservera mig för att jag kan ha missuppfattat något. Det vore kul att få kommentarer av medicinare eller biologer. Hur stora förhoppningar ska vi ställa till plasmatekniken? Finns det många andra nya idéer?

Mer läsning:
Science Daily, populärvetenskaplig artikel.
Bactericidal effects of non-thermal argon plasma in vitro, in biofilms and in the animal model of infected wounds i Journal of Medical Microbiology. Jag har inte läst hela artikeln (inte säker på hur mycket jag skulle förstå), men detta var en av de riktiga forskningsartiklar jag httade.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

