Något ensidig länksamling vecka 38

Intresset för de där snabba neutrinerna har varit helt förbluffande stort. Det diskuteras och spekuleras, även bland folk som inte verkar ha någon särskild anknytning till ämnet fysik. Jag tycker att det är väldigt kul. Som fysiker kan man bli lite förskräckt över en del aspekter av hur det här hanteras, men jag håller med Kelly Oakes som bloggar för Scientific American om att de flesta som skrivit om det har hållit tonen ganska försiktig och inte varit för snabba med att kasta ut Einsteins teorier genom fönstret. Det är klart att man alltid önskar sig bättre: det vore ännu roligare om det handlade mer om hur forskning görs, om hur man hanterar experiment, och om vad OPERA faktiskt är.

Jag kommer inte att skriva om min egen artikel, men jag kanske gör ett nytt inlägg med fler detaljer ifall jag känner mig energisk framöver.

Just nu är min webbläsare överlastad av öppna flikar relaterat till detta, så veckans länksamling blir något enkelspårig. Om någon ännu inte är trött på hela grejen kanske det finns trevlig vidareläsning att finna i min lista.

  • New Scientist har detaljer om hur avståndsmätningen gjordes, och rätt bra diskussion.
  • Chad Orzel är en av mina gamla favoriter bland vetenskapsbloggare, och han gör ett gediget jobb som vanligt. Väldigt läsbart för lekmannen, enligt min bedömning: Faster than a speeding photon.
  • Jester på Resonaances är också pålitligt välformulerad, om man vågar sig på att läsa en bloggare som riktar sig mest till fysker (och har glimten i ögat). Och han har bästa titeln: The Phantom of OPERA. Säger lite om OPERAs historia och kontext, och resonerar om felkällorna.
  • CERN-Experiment: Sind Neutrinos schneller als das Licht? är ett inlägg på Astrodictum Simplex med imponerande kommentarstråd. 211 inlägg i diskussionen, hittills!
  • The Economist tillför inga extra fakta, men en kåserande ton. Trevligt att läsa, liksom: There was a neutrino named Bright.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Kommunikation, Länkar, Partikelfysik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

