En bra månfassimulator

Klicka på bilden för att komma till simulatorn!

För några dagar sedan fick jag nys om den här artikeln om månens faser och hur det ofta blir fel på julkort (via Populär Astronomi på Twitter). Då hittade jag också den här fina månfassimulatorn, riktigt pedagogisk om man vill förklara månens faser för barn. Eller för vuxna för den delen, det är förvånansvärt många som aldrig riktigt har tänkt på det där.

Det enda jag inte är helt glad över är att det i rutan nere till höger ser ut som om månen och solen är på exakt samma bana, så att solen försvinner bakom månen när den passerar. Total solförmörkelse varje månad! Men annars är den bra.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Astronomi, Nivå: allmän (1). Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till En bra månfassimulator

  1. Rasmus Kaj skriver:

    Nymåne på kvällen och måne i nedan på morgonen får jag erkänna att jag inte har tänkt på, men det låter ju rimligt. Men jag blir nyfiken på hur mycket tiderna påverkas av latitud och årstid?

    • åka skriver:

      Jo, grejen är ju att tänka på att månen är ett klot, och att det vi ser är den del som är belyst av solen. Sen fattar man ju liksom var solen måste vara i förhållande till månen för att den ska se ut just så.

      Hur tiderna påverkas av latitud och årstid? Jag är inte helt säker på vad du menar här. Fast en annan grej som är rolig att tänka på är att månskäran kommer att luta mer ju brantare ekliptikan ter sig i förhållande till horisonten. Hmm, det där lät kryptiskt. Jag menar alltså att om solens bana sluttar väldigt brant, som den gör ifall den står högt på himlen mitt på dagen, så kommer den att lysa på månen liksom ”underifrån” sett från betraktaren på jorden. Det ser man på foton från tropikerna, där nymånen ser ut som U snarare än ).

  2. Ping: Månens faser och andra vardagligheter | Stjärnstoft och kugghjul

Kommentera

