Mörk materia och Populär Astronomi

Idag har jag hållit ett föredrag om mörk materia för några elever som läser gymnasiets fysik B. Jag tror att det blev ganska bra, även om gruppen inte direkt var några entusiastiska åhörare. Jag har ju filat lite på det här genom åren, och tror på att bli en bättre talare genom att både tänka igenom och öva praktiskt. Förra gången experimenterade jag med att ha en lös struktur och hålla öppet för att låta mig styras av åhörarnas intresse, men det funkade inte så bra. Det är svårt med respons i en så stor grupp som det var då, och det ledde till att jag försökte prata om allt. Det blir lite för mycket, och det minskar ju sannolikheten att de minns något ordentligt efteråt. Den här gången hade jag verkligen ett enda tydligt spår som gick genom hela framställningen, det blev nog mycket bättre. Jag vill ju inte skrämmas, utan förmedla att fysik kan vara helt begripligt.

En artikel om mörk materia finns också i decembernumret av Populär Astronomi, men det är inte jag som har skrivit den utan Elin Bergeås Kuutmann. Den artikeln finns som pdf på webbplatsen, så den kan man läsa om man är intresserad. Innehåller en lista på olika experiment, men eftersom det finns så många olika typer av ansträngningar för att hitta mörk materia fick inte mitt kära PICASSO plats. Däremot finns tydligt markerat vilka av de här projekten det finns svensk inblandning i, vilket kan vara intressant att se.

Jag är också medarbetare i Populär Astronomi! Jag har skrivit ett personporträtt av Anna Rathsman på SSC (det som tidigare var Rymdbolaget), men den får man läsa i papperstidningen, för den ligger inte online.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Astronomi, Kommunikation, Mörk materia. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mörk materia och Populär Astronomi

  1. Jonatan skriver:

    Du får mer än gärna träna din fysikföreläsning-teknik, jag ställer gärna upp som intresserad publik. Jag har en del bekanta som kanske kan ställa upp som ointresserad publik. Så får du chans att träna på båda fallen.

Kommentera

