En bra partikelfysikblogg: Of Particular Significance

Häromdagen tog jag en titt på min blogroll här i högermarginalen, och upptäckte att alla länkar till sidor på svenska hade försvunnit. Jag vet inte hur länge sedan det var jag gjorde missen som gjorde dem osynliga, men nu har jag återställt dem. Ta en titt, det finns faktiskt en hel del kul om vetenskap och angränsande saker som skrivs på svenska.

I samband med att jag pysslade med mina länkar kom jag på att det var länge sedan jag recenserade en blogg. Nu blir det bättring på den fronten: jag tänker passa på att rekommendera professor Matt Strasslers blogg Of Particular Significance. Matt Strassler är teoretisk fysiker, och skriver mest om partikelfysik. Det har oftast anknytning till aktuell forskning, och ger en hel del fördjupning jämfört med hur mycket fakta man får plats med i vanliga vetenskapsnyheter.

Matt Strassler skriver klart och redigt, och jag tycker att det är lätt att följa med i resonemangen. Det är faktatätt, och kanske ibland lite svårgenomträngligt i första taget, men vill man ha ordentliga förklaringar är hans riktigt bra. Han riktar sig till allmänheten, men en intresserad allmänhet som vill veta lite mer. Den senaste tiden har han skrivit en serie inlägg om extra dimensioner, och varför de leder till fler partiklar (Kaluza-Klein-partiklar).

Jag rekommenderar Matt Strasslers blogg för den som tycker att det är intressant med partiklar och vill fördjupa sig lite, eller för den som kanske har läst en del redan och vill ha lite mer substans bakom. Det är säkert bra brevidläsning för fysikstudenter också. Själv läser jag den här bloggen inte minst för att jag gillar att studera hur folk gör som är bra på att förklara saker.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Bloggrecension, Nivå: intresserad (4), Partikelfysik, Vetenskap på engelska. Bokmärk permalänken.

Kommentera

