Länksamling vecka 4

Här kommer nu en liten länksamling, strax innan veckan faktiskt är slut.

Brain Pickings är en rolig blogg jag har börjat följa så smått. ”Brain Pickings is your LEGO treasure chest, full of pieces across art, design, science, technology, philosophy, history, politics, psychology, sociology, ecology, anthropology, you-name-itology.”

SUSY and Higgs: romance or drama? Just när jag själv skrivit en populärvetenskaplig artikel om det här (kommer förhoppningsvis så småningom att offentliggöras, jag har lämnat bort den på faktagranskning) upptäcker jag att Jester också kommenterat saken. Han belyser förstås andra sidor av saken, och är mycket mer teknisk.

Landmarks–Millikan Measures the Electron’s Charge. En återblick på ett klassiskt experiment, som jag faktiskt minns att jag blev fascinerad av när det beskrevs i min gymnasiebok i fysik. Påminner mig om att jag ibland fantiserar om att läsa originalartiklar om klassiska experiment och blogga om dem. Får väl se när jag lyckas med det.

Hapax Legomena and Zipf’s Law Kryptisk rubrik, men handlar om ordfrekvens och om matematiken som beskriver hur vanliga olika ord är. Roligt skrivet, och ganska intressant.

Are expensive batteries worth the extra cost? Det är kul att ställa en sådan fråga, och så bara testa. Hur är det egentligen? Inte en fullständig och helt vattentät genomgång, men i alla fall.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

