Länksamling: Lake Vostok

RADARSAT-bild av Vostoksjön. Bild: NASA.

Häromdagen fick jag nys om att de ryska forskarna som håller på att borra sig ner till Vostoksjön i Antarktis skulle ha tappat kontakten med omvärlden. Det är läskigt, eftersom de inom ett par dagar måste lämna stationen för att sommarsäsongen där tar slut och det blir svårt och farligt att ta sig dit och därifrån. De enda nyhetskällor jag har hittat är Daily Mail och Fox News, vilket kanske inte är de källor som väger tyngst i min värld. (Fast de hade ju talat med någon amerikansk forskarkollega som var orolig.) Samtidigt meddelar TASS att forskarna återupptagit borrningen, fast den här notisen var så kort att jag inte vet vad den säger eller ens om den var helt uppdaterad.

UPPDATERING: jag borde förstås ha meddelat det så fort jag såg att de ovanstående något tvivelaktiga källorna hade dementerat att det skulle ha varit något fel med kontakten, men det glömde jag. Hur som helst borde alla som haft nån koll på nyheterna i veckan ha märkt att ryssarna faktiskt har lyckats borra ner till sjön.

Jag vet inte riktigt hur det ligger till med det här just nu, men det gav mig en anledning att läsa på lite om Vostoksjön och borrningarna. Ganska intressant. Kanske finns där liv som utvecklats ovanligt isolerat från annat liv på jorden. Veckans länksamling handlar bara om Vostoksjön.

BBC har en bra artikel från den 28 januari.
Ganska översiktlig artikel, som berättar en hel del om sjön och om hela försöket att borra ner genom isen och ta prover från den. Lite om svårigheterna med att borra över 3700 meter genom isen, och om hur man tänker gå till väga för att minimera risken att kontaminera sjön. Imorgon slutar borrsäsongen. Har de nått ner?

All Eyes on Antarctic Drillers at Scott Expedition Centennial är en annan ganska djuplodande artikel (från 18 januari), som dessutom berättar om två andra borrprojekt, ett brittiskt och ett amerikanskt, med planer på att borra ner till sjön.

Russians hope to reach Lake Vostok for the first time soon är en artikel på PhysOrg från förra året. Då lyckades ju inte ryssarna komma ända ner. Artikeln nämner likheten med förhållandena på jupitermånen Europa och saturnusmånen Enceladus.

The Lost World of Lake Vostok är en dokumentärfilm som jag inte har sett ännu, men som verkar intressant. 54 minuter totalt.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Forskare, Nivå: allmän (1). Bokmärk permalänken.

Kommentera

