Vad är egentligen ett mikroskop?

Jag jobbar på ett (eller två) reportage om ESS, neutronspallationskällan som ska byggas utanför Lund. Man ska alltså med hjälp av en accelerator framställa neutroner för att användas i olika sorters forskning. Det sägs ofta — och står också i ESS eget informationsmaterial — att man kan jämföra ESS med ett jättestort mikroskop. Men vad menar man egentligen med ett mikroskop?

Jag ser för min inre syn en jätteversion av mikroskopen man använde på biologin i skolan, ungefär som ett omvänt teleskop som kikar på pyttesmå saker. Men det är ju egentligen inte det ESS är. Kanske jag har en för snäv känsla av vad ett mikroskop är? Så jag läste på litegrann, visserligen rätt ytligt. Men det jag hittar säger mig att man för det mesta brukar använda ordet ”mikroskop” om en apparat som är till för att visa hur saker ”ser ut” i förstoring, ungefär som vi faktiskt skulle se dem om våra ögon vore tillräckligt bra.

Och det är ju oftast inte det man gör när man tittar på molekylstrukturer med neutroner. Iställer låter man neutronerna studsa, ”spridas” som man säger, mot atomkärnor i det material man vill undersöka, och så mäter man i vilka riktningar de kommer ut. På så vis kan man få information som gör att man kan räkna fram hur atomerna är arrangerade i materialet. Det är alltså inte en direkt förstorad avbildning, utan en ganska indirekt bild man får. Mycket användbart förstås, men inte riktigt som man tänker sig ett mikroskop.

Det går att titta på hur neutroner går rakt igenom ett material också, och avbilda saker på ett sätt som liknar vanliga röntgenbilder. Det här är rätt häftigt, man kan alltså se rakt igenom metall till exempel — som man inte kan med röntgenstrålning. På det här sättet blir det alltså vad man vanligtvis menar med bilder, men inte alls med samma upplösning (inte samma förstoring, eller känslighet för smådelar). Så det är inte heller riktigt vad man väntar sig av ett mikroskop.

Någon av mina läsare som har någon kommentar? Kanske någon sitter på en koncis definition av ”mikroskop”?

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i detektorer, Kärnfysik, Kommunikation, Tillämpningar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vad är egentligen ett mikroskop?

  1. mjn skriver:

    Intressant. Jag håller med om att ESS inte funkar som man normalt tänker sig ett mikroskop, men det finns ju andra apparater som inte heller gör det men som ändå kallas mikroskop. Jag tänker främst på svepelektronmikroskop (SEM) som ju också bygger upp en bild från spridda partiklar.
    Sedan finns ju atomkraftsmikroskop (AFM) och sveptunnelmikroskop (STM) som funkar efter helt andra principer.
    För att hitta en definition där alla de passar in kan man nog inte bli noggrannare än ”en apparat för att titta på små saker”.

    • åka skriver:

      Spontant tycker jag ändå att svepelektronmikroskop och sveptunnelmikroskop stämmer in på min uppfattning av mikroskopi — man avbildar ju ändå hur saker ser ut i det vanliga utsträckningsrummet (real space). Med de neutronspridningstekniker jag känner till (viss reservation för att jag inte är tillräckligt inläst ännu) avbildar man liksom i reciproka rummet, och det blir ju lite annorlunda. Även om man förstås kan använda dessa data för att återskapa en bild, men det blir ju ett extra steg.

      Men jag känner att jag är lite ute på hal is här, för egentligen har jag extremt ytlig kunskap om detta. Mer läsning krävs.

  2. Sten skriver:

    I och för sig kallar man ju glatt radioteleskop för teleskop, även om de inte förstorar bilder av saker långt borta utan i stället använder en annan metod för att få fram information som därefter omvandlas till bilder som vi kan titta på.

Kommentera

