Higgs i all ära, men vad är massa egentligen?

Det pratades mycket om massa i samband med all rapportering om higgspartikeln, men det var tunt med bra förklaringar av vad massa egentligen är. Det sägs ofta att massa är ett mått på ”hur mycket materia” ett föremål innehåller, eller att massa är ”det som ger materian substans”. För mig säger inget av de här uttrycken särskilt mycket, jag är liksom inte säker på vad man menar med det. Mycket av det vi kallar ”substans” har ju mer att göra med de elektromagnetiska krafter som håller ihop saker — kemi, alltså.

För mig säger det mer att massan hos ett föremål är den egenskap som avgör

  1. hur mycket det påverkas av gravitationen (och hur mycket gravitation det självt har) och
  2. hur svårt det är att ändra hastighet.

Man pratar på fysikers fikonspråk om tung massa och trög massa. Såvitt vi hittills vet är den tunga och den tröga massan precis samma sak.

Den andra saken som oftast inte kommer fram i sammanhanget är att higgfältet inte alls ger oss all massa. Jag är betydligt tyngre än alla kvarkar och elektroner i mig. Det beror på att det mesta av massan i en proton eller neutron inte finns i kvarkarna som de består av, utan i bindningsenergin mellan kvarkarna. Det är lite häftigt, och värt att komma ihåg.

Nu finns det ett Minute Physics-avsnitt som handlar om vad massa är, och som fokuserar på det där med trögheten. Massa är det som gör att en partikel kan röra sig med någon annan hastighet än ljusets! Och för att jag älskar Minute Physics måste jag ha med den filmen här också, efter första delen (se föregående inlägg).

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Partikelfysik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

