Efter Onsala stjärnträff

Bildbevis: jag var där. (Foto: taget av Mitra Hajigholi med min kamera.)

Bildbevis: jag var där. (Foto: taget av Mitra Hajigholi med min kamera.)

Det var i lördags i skymningen som en liten salamander i maklig takt korsade en grusväg i Halland, och tillfälligt stoppade en del av en grupp människor som fått för sig att gå just där. Undrar vad den tänkte om oss? Den verkade inte ta mycket notis om oss, och ännu mindre aning hade den nog om radiovågor från rymden.

Vi som gick där var deltagare i en stjärnträff på Onsala rymdobservatorium, och nu var vi allihop på väg ut mot ett fält för att se på den lokala delen av LOFAR. Något dussin personer samlades på gräset mellan antennerna när de första stjärnorna blev synliga. Vega. Deneb. Altair. De såg lite primitiva ut, LOFAR-antennerna — stolpar med diagonala trådar, över en fyrkanting bas med ett rutnät av armeringsjärn.

Onsala stjärnträff är tänkt att vara en mötesplats för människor med ett spirande rymdintresse, men som inte har gjort så mycket med det ännu. Alltså inte de vassaste amatörastronomerna, utan snarare de som just börjar titta uppåt och undra. Det blev en rolig grupp, med mycket skilda åldrar och bakgrunder. Själv är jag knappast heller någon särskilt vass amatörastronom, men jag var där i egenskap av föreläsare. Och det var inte svårt att locka mig, för det är inte allom förunnat att få se Onsala och radioteleskopen. ”Observatorieområdet är skyddat enligt Lagen om skydd för störningskänslig forskning” står det på webbsidan. Inte bara att knata in där. Och alla mobiltelefoner måste vara avstängda.

LOFAR var förstås förmodligen det som ser minst spektakulärt ut. En gräsmatta med fyrkanter. Robert Cumming lade sig på rygg i det fuktiga gräset och pekade ut var Vintergatan skulle framträda senare. Vad ser ett radioteleskop?

När vi traskade tillbaka var det redan mörkt. Och alldeles stjärnklart. I en liten byggnad mellan det desto mer imponerande 25-metersteleskopet och de små SALSA-antennerna (Sicken Attans Liten Söt Antenn — men de är ju två!) samlades vi och introducerades till lite påtaglig radioastronomi. LOFAR och SALSA till vårt förfogande. Men den mörka hösthimlen lockade ändå mest, och ett litet teleskop att faktiskt kika igenom och titta på Andromedagalaxen och annat.

Hela eftermiddagen hade vi suttit i ett seminarierum, och faktiskt mest lyssnat. Och pratat då, i förekommande fall. Kirsten Kraiberg Knudsen om galaxer, jag om mörk materia, Marie Schale om medborgarvetenskap (kolla in Zooniverse!), och så Gösta Gahm om som gav oss intressant utblick på vår värld med utgångspunkt från sin nya bok: Jord vatten luft eld. Men nu, när mörkret fallit, kunde vi titta ut i rymden själva. De flesta av oss kom från städer och samhällen där ljusföroreningar döljer stjärnprakten, men här ute fick vi se Vintergatan.

***

Söndag morgon, inte alldeles utsövda, gjorde vi en liten promenadtur för att titta på de stora teleskopantennerna i dagsljus. 20-metersantennen står skyddad från vinden i en golfbollsliknande kupol, men 25-metersantennen står stolt synlig vid vattnet. Det var vackert, strålande sol på knöliga klippor och full höstprakt med slånbär och björnbär och gyllene löv. De här mäktiga teleskopen mitt i svensk natur fick mig att känna mig som om jag stod i en av Simon Stålenhags science fiction-målningar.

När jag gick för att hämta min väska inför hemfärden stannade jag till precis vid vattet. En vessla kikade upp mellan två stenbumlingar. Vi stod blickstilla och stirrade på varandra tills vesslan tröttnade. Undrar om hon någonsin tittar på stjärnhimlen?

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Efter Onsala stjärnträff

  1. Ping: Populär Astronomi - » Tusentals firade Astronomins dag och natt 2013 – bilder och rapporter

  2. Mitra skriver:

    Anna fint du återberättar stjärnträffen. Om du minns så var jag som tog ditt bildbevis strax innan vi skulle fara på söndagen🙂 – tack för en bra föreläsning, mina funderingar om partickel o kärnfysik blev glasklara! Nu kanske jag kan förklara det till andra.
    Ha det fint!
    /Mitra

Kommentera

