Ida Noddack och kärnklyvningen

(Jag hade tänkt skriva ett inlägg om Émilie du Châtelet och rörelseenergin till årets Ada Lovelace Day — men jag glömde bort det, och hann inte. Så jag plockar upp och putsar upp ett tidigare inlägg om Ida Noddack. Håll till godo.)

Såvitt jag kunnat läsa mig till var den tyska kemisten Ida Noddack den första som föreslog (i en publicerad artikel) att det som händer när uran bombarderas med neutroner är att kärnan klyvs:

När tunga atomkärnor bombarderas av neutroner är det tänkbart att kärnan bryts upp i flera stora fragment, vilka naturligtvis skulle vara isotoper av kända grundämnen men däremot inte grannar till det bestrålade ämnet. (Min översättning från den engelska översättningen av det tyska originalet, eftersom jag inte kan komma åt originalartikeln.)

Bakgrunden var ett experiment av Enrico Fermi, där han utsatte uran för neutroner. Efter det mätte han radioaktiviteten, och märkte att provet tycktes innehålla något som inte fanns där tidigare. Fermi tolkade det som att han framställt ett nytt grundämne med atomnummer 93 (plutonium) — det var hans slutsats efter att ha gjort en kemisk analys som visade att provet inte innehöll något av de kända tunga grundämnena.

Noddack invände mot den här analysen, och citatet ovan är bara en liten sak som nämns i förbifarten. Ingen annan tycks ha nappat på den här möjliga förklaringen just då, och det tog flera år efter att detta publicerades 1934 till att Lise Meitner och Otto Hahn och de andra lyckades förfina den här tolkningen och 1938 ställa det klart att atomkärnor kan brytas upp i en fissionsprocess.

Det är rätt kul ändå, att rota upp sådana här tidiga exempel på resonemang och föreslagna tolkningar, och se hur ny kunskap kristalliseras fram.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Forskare, Kärnfysik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

