Robotar som kan bygga om sig själva

I nyare science fiction som utspelar sig mer än kort tid in i framtiden används ofta nanorobotar, ibland i form av programmerbar ”utility fog” eller liknande. Det här är en dimma av dammkornssmå robotar, som kan styras att bygga upp vilken sorts struktur du än behöver för tillfället. Ett exempel är Carnival av Elizabeth Bear, som har bitit sig fast i mitt huvud för att jag pratade med andra om just utility fogs i samband med att jag läste den romanen.

Men det här känns ändå så väldigt magiskt, att jag faktiskt oftast blir mycket mer fascinerad av betydligt enklare lösningar. I Dervish House av Ian McDonald är en av huvudpersonerna en pojke som har en ”BitBot”, en robotleksak som kan bygga om sig själv i olika former och som klättrar, kryper eller flyger med en kamera. Pojken är sjuk och är väldigt instängd och övervakad, men han utforskar världen omkring sig med roboten.

Det här med robotar som består av moduler som kan koppla ihop sig diverse olika strukturer, det är förstås något som är på gång, men jag vet ganska lite om den forskning och utveckling som pågår. Wikipedia har en artikel om självkonfigurerande modulära robotar, som kan vara en ingång till ämnet. Jag tror att jag ska ta och läsa på om det vid tillfälle!

Och via Ny Teknik hittar jag en ny grej från MIT: små kuber som kan röra sig och fästa ihop sig till olika strukturer.

De här kuberna drivs med ett svänghjul inuti, och hopp och vridningar åstadkoms genom att svänghjulet bromsas — och då börjar kubens utsida att rotera istället. Den som är lite inne på sånt kan se det som en fin illustration av att rörelsemängdsmomentet bevaras! (Och för läsare som inte riktigt är med på det planerar jag att skriva lite mer om fysiken kring hur saker snurrar ganska snart.)

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Vetenskap och science fiction. Bokmärk permalänken.

Kommentera

