Forskning och journalistidentitet, en personlig reflektion

Det sägs att det är bra att nischa sig, att ha sin egen tydliga profil av expertis. Att passa in sig som person i en klar och tydlig marknadsföringskategori är ändå inte så lätt i praktiken. Själv delar jag upp mina intressen på olika bloggar, med olika läsekrets — och här på Stjärnstoft och kugghjul presenterar jag mig som ”vetenskapsjournalist med mera”. Men det blir ändå svårt med rollerna ibland. Mediavärlden är inte så enkel att leva och försörja sig i. Jag försöker frilansa, men så blev jag invärvad på ett tillfälligt informatörsjobb på deltid också. Det är bra för att det ger en regelbunden grundinkomst ett tag, men det gör mig lite kluven. Nu öppnades dessutom möjligheten att få en komponent av forskning inom den tjänsten (mer om det i ett senare inlägg). Ska jag så vara både forskare och vetenskapsjournalist?

Jag tycker att det är svårt att vara journalist. Journalistiken har höga ideal, bland annat om oberoende och självständig granskning. Jag är dessutom präglad på att ha jobbat mycket inom public service under min korta journalistiska karriär hittills — där jobbas det mycket med oberoendet och självständigheten. Ett exempel som du kanske har läst om är det här med att personer inom Sveriges Radio som engagerar sig politiskt under ett valår inte ska höras i radio inför valet och inte arbeta med att bestämma vad det är som ska höras — för att radion inte ska uppfattas som en plattform för någon specifik politisk schattering.

Ibland kan det kännas lite konstigt det här att försöka vara oberoende. Oavsett vad jag jobbar med för tillfället så är jag ju samma person med samma intressen och idéer och åsikter och kontakter. Det gäller väl att vara medveten om det, och öppen om det. I vissa fall är det inte alls något problem att ha flera roller samtidigt, i andra fall kan det bli väldigt fel.

Vad jag får göra är väl att helt enkelt aldrig utge mig för att göra någon journalistisk granskning om jag skriver om tillämpad kärnfysik. Eller om Uppsala universitets organisation och struktur, antar jag. Astronomi och partikelfysik och helt andra typer av fysik borde gå bra fortfarande, samt all teknik som inte har med kärnteknik att göra. Så det lär jag fortsätta att skriva om, och kanske göra lite radio.

Och om något år, då är min situation helt annorlunda igen. Vem vet var jag hamnar då?

Kanske får jag släppa det journalistiska och kalla mig ”vetenskapsskribent”. (Med mera!) Vi får väl se. Alldeles snyggt och entydigt nischad blir jag nog aldrig.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Forskarvärlden, Kommunikation. Bokmärk permalänken.

Kommentera

