Lyssna på vetenskap

Jag gillar radio, och jag gillar poddsändningar. Tidigare har jag bloggat lite här om vetenskapspoddar, men jag känner att det är dags att komma med några lyssningstips igen (utöver Vetenskapsradions program). Den här gången tre poddar på svenska.

Veckans vetenskap
är en rätt ny podd från Dag Kättström och Rymden idag.

Ambitionen är att visa upp några av veckans vetenskapsnyheter (numreringen motsvarar veckonummer, vilket jag inte genomskådade vid första anblicken), och att göra det på ett korrekt och begripligt sätt. Det är lite blandat innehåll, med bland annat intervjuer med forskare.

Slottspod ”Slottsskogsobservatoriets podradiosändning”, kommer en gång i månaden. De senaste avsnitten har inte kommit ut på webbsidan, men de finns i iTunes.

De tre värdarna för programmet diskuterar de senaste spännande rönen från rymden, allt från meteoriter till svarta hål och avlägsna galaxer. Tonen varierar från mycket seriös och redogörande, över konversation där saker sätts i sammanhang, till ganska avslappnad och familjär. Jag tycker att det är trevligt att lyssna på. Det är inte konstigt att så många poddar bygger på konversation, det underlättar för att göra det intressant för örat.

Det finns en praktisk vinkel också, för dem som är intresserade av att titta på himlen själva. Varje avsnitt avslutas med en genomgång av vad som är aktuellt på himlavalvet, samt föreningsinformation för ett par astronomiska föreningar.

Institutet
är ett vetenskapsprogram i P3 med mycket humor och lättsamt anslag. Jag har missat massor av avsnitt. När jag nu har satt igång att lyssna ikapp känner jag mig väldigt entusiastisk. En särskilt trevlig sak med Institutet är den väldigt avslappnade tonen och det vardagliga språket. Det är klart att en del intervjuade forskare hasplar ur sig en del fackuttryck, men eftersom Karin och Jesper pratar som folk faktiskt pratar blir det en skön motvikt till det akademiska tilltalet.

Eftersom de skojar till det och inte tar så blodigt allvarligt på allt är Institutet kanske inte något för alla. Tonen är rätt speciell, och det tycks finnas folk som inte gillar den. Men det gör jag. Urvalet är lite obskyrt ibland, och jag kan inte riktigt genomskåda hur de har valt att prata om precis de saker de pratar om — men jag köper det ändå, för Karin och Jesper är rätt noga med att berätta vad som är väl etablerat, vad som är spekulativt, och vad som är nya rön som behöver testas mer.

(Rent ljudmässigt är det här såklart väldigt mycket intressantare för örat än de amatörproducerade poddarna — här finns det en ljuddesigner som jobbar professionellt med att få det att låta snyggt. Det är svårt att tävla med på hobbybasis. Men jag vet inte hur många som tänker medvetet på det.)

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Astronomi, Forskarvärlden, Fysik, Kommunikation. Bokmärk permalänken.

Kommentera

