Strålning är inte radioaktiv!

Jag har ibland fnyst lite åt det pedantiska i att kräva att ingen ska säga ”radioaktiv strålning”. Nej, strålning kan inte vara radioaktiv — jag vet! Men den kan komma från ett radioaktivt ämne, för att radioaktiviteten ger upphov till strålning (närmare bestämt joniserande strålning av olika typer). Det är ju det som menas med uttrycket. Och det fattar väl alla?

Sedan pratade jag med en forskare som stött på många missuppfattningar om strålning. Han menar att strålning ofta ses ungefär som en osynlig smitta, som till exempel kan fastna på folk och föremål. Den här forskaren anser att det felaktiga uttrycket ”radioaktiv strålning” förstärker de felaktiga uppfattningarna.

Missförstånd av alla slag finns och frodas, det har jag också märkt. Jag är ändå fortfarande inte övertygad om att det spelar någon särskild roll för förståelsen vilket uttryck som används. Är det mer klargörande att rätta folk och få dem att säga ”joniserande strålning”? Förmodligen spelar det mycket större roll att de flesta har en så vag uppfattning om vad de menar med strålning. Jag undrar också om det går att förutsätta att alla har en klar bild av vad radioaktivitet är.

Nyckeln är förmodligen snarare att prata mer om grunden, och närma sig de här sakerna från nya håll som får åhörare eller läsare att bli intresserade av att förstå.

Jag tänker att jag själv ska vara lite mer precis när jag pratar om strålning, men jag tänker fortfarande inte försöka rätta den som använder ”fel” uttryck eller dra på korståg mot orden. Vad tror du? Finns det någon anledning att utrota uttrycket ”radioaktiv strålning”? Har du varit med om att själva uttrycket har gett upphov till missförstånd eller gjort det svårare att få fram en förklaring?

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Kärnfysik, Kommunikation, Tillämpningar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

