Kul grejer på Ångströmlaboratoriet – kanske en sorts adventskalender

Det är vintermörkt och jag känner mig ärligt talat en aning instängd. Jag behöver roliga kreativa utlopp, som ändå inte stjäl alltför mycket tid (jag har en massa jobb att uträtta också).

Jag törs inte lova uppdateringar varje dag (och när de kommer kan de komma sent) men fram till jul tänker jag försöka göra en ansats att blogga om lite roliga och intressanta saker — föremål — som finns på Ångströmlaboratoriet.

Först ut är den julgransliknade saken som står nära södra ingången:

2014-12-01_10-04-19

Detta är en tredimensionell skulptur inspirerad av Sierpinskitriangeln, en fraktal kurva. Trädet är tydligen en del i en kampanj för att marknadsföra Polen och polsk vetenskap utomlands. Som vi har fått veta i nyhetsbladet Det händer på Ångström från november 2014 (PDF) har trädet kommit till Ångströmlaboratoriet (där bland annat matematiska institutionen håller hus) genom en överenskommelse med polska ambassaden i Stockholm.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Ångströmlaboratoriet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

