4 december: Grahams sektor

grahamssektorDen här saken har jag sett många gånger, och undrat vad det är för något. Ett stort mässingsrör, med en sorts gradskiva längst ner. Den lilla plaketten som sitter brevid förklarar inte heller riktigt vad det är för något, bara att den beställdes av Anders Celsius 1739 och att den är tillverkad instrumentmakaren Jonathan Sisson, och kostade 4000 daler kopparmynt.

Mystiskt. Nog för att göra mig nyfiken!

Lite koll runt om på nätet informerar mig om att detta är en form av instrument som användes för att mäta årlig aberration, en skenbar avvikelse för stjärnornas plats på himlen. Zenitsektorn är i princip ett teleskoprör som hängs upp som ett lod, med en gradskiva på för att mäta vinkeln mellan en stjärna och zenit. (Här finns en enkel skiss av principen.) En astronom som hette James Bradley hade tydligen aktualiserat det här fenomenet, som upptäcktes på 1600-talet, genom att mäta det och ge sig på en förklaring, och då ville så vitt jag förstår Anders Celcius också studera det hela.

Min bild visar instrumentet nedifrån, en bild på hela från en annan vinkel kan du hitta på sidan tre i den här skriften.

Fast när jag försöker hitta mer information blir jag förvirrad. Den där Graham byggde lite andra instrument också, bland annat ett som kallas för ekvatorialsektor och som man också kan hitta när man söker på ”Grahams sektor”. Jag tror att de här instrumenten är ett sådant ämne som det kan vara lönt att leta mer information om i böcker snarare än på internet.

Det finns för övrigt massor av intressant i astronomernas samlingar här i Uppsala. Men jag hittar ingen lista eller beskrivning över fysikinstrument. Det får jag lov att undersöka.

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Astronomi, Ångströmlaboratoriet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

