8 december: ett hundraårigt röntgenrör

roentgenroer

Det här är ett röntgenrör, som tydligen ska vara från början av 1900-talet. Katoden är till höger, därifrån kom elektronerna som sedan accelerades av spänningen mellan katoden och anoden, som syns i mitten. När elektronerna kolliderade med anoden uppstod röntgenstrålning, som jag antar användes vid olika experiment. Undrar om röntgenröret är tillverkat i Uppsala, eller gjort någon annanstans. Det ser i alla fall häftigt ut. Typisk sådan sak som får vilket ställe som helst att se ut som ett laboratorium, eller hur!

Detta inlägg är alltså ännu ett kapitel i min adventsbloggserie om fina eller roliga och intressanta saker som finns på Ångströmlaboratoriet i Uppsala, där jag jobbar för närvarande. Ibland kommer inte inläggen så värst tidigt på dagen, som idag, för jag har absolut ingen framförhållning. (Om jag gör något liknande ett annat år ska jag försöka få idén några dagar innan den första advent.)

Om åka

Fysiker, sf-fantast, allmän entusiast.
Det här inlägget postades i Ångströmlaboratoriet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

